Kamer krijgt uitleg van Eurlings over ANWB-peiling
De Tweede Kamer zal minister Eurlings van Verkeer dinsdag aan de tand voelen over zijn uitspraak van vrijdag dat de uitslag van een peiling door de ANWB bepalend is voor de invoering van de kilometerheffing.
GroenLinks-Kamerlid Vendrik had de bewindsman naar het vragenuurtje in de Kamer geroepen om tekst en uitleg te komen geven.Vendrik constateerde dat de minister sterk hecht aan draagvlak voor zijn plan. Daarom riep hij diens partij, het CDA, maandag al ertoe op in te stemmen met een initiatiefwet van GroenLinks, PvdA en D66 die in de Kamer ligt om referenda mogelijk te maken.
CDA-Kamerlid Koopmans reageerde daar maandag negatief op. „Ik ben altijd tegen referenda geweest en nu ook. Een plat „ja” of „nee” helpt ons niet uit de file.”
Hij zei geïnteresseerd te zijn in de resultaten van de ANWB-peiling, die een „goed beeld geeft van de feiten en spookbeelden wegpoetst.” Koopmans zei sterk te hechten aan draagvlak bij de ANWB voor de kilometerheffing, maar stelde ook dat de politiek beslist over invoering ervan: „De ANWB moeten we erbij houden. Tegelijk zegt het staatsrecht dat kabinet en parlement wetten maken.”
Coalitiepartijen PvdA en ChristenUnie denken er net zo over. Ze vinden het belangrijk om te weten hoe de ANWB-leden denken over de kilometerheffing, maar benadrukken dat Den Haag beslist. De PVV pleitte gisteren voor een referendum over de kilometerheffing.
Eurlings toonde zich maandag tijdens een werkbezoek in Nijmegen „nogal verrast” over de ophef die is ontstaan over zijn uitspraak. Nadere uitleg daarvan wilde hij niet geven. „Ik kies de koninklijke weg en zal in de Kamer vragen beantwoorden.”
Wel meldde de bewindsman dat zijn standpunt over de kilometerheffing „altijd hetzelfde is gebleven.” Verder zei Eurlings dat hij „naar mijn stellige overtuiging niets nieuws heeft gezegd.”
De uitslag van de peiling die dagblad De Telegraaf de afgelopen dagen hield over de kilometerheffing heeft een duidelijk „nee” opgeleverd. Bijna negen van de tien mensen die hun stem hebben uitgebracht, zijn tegen de kilometerheffing.
De grootste bezwaren van de neestemmers zijn dat de heffing het fileprobleem niet oplost en dat de kosten van het autorijden te hoog worden. Ook zouden de inbouwkastjes een inbreuk op de privacy zijn.