Gesteggel om bredere weg op historische berg
Al 3,5 jaar staat het plan van de provincie Utrecht om de fietspaden op de Grebbeberg te verbreden op een laag pitje. De milieubeweging en de gemeente zijn tegen omdat het de natuur en de cultuurhistorische waarde van de berg zou aantasten. Een initiatief van Veilig Verkeer Nederland moet de impasse doorbreken.
In 2006 lanceerde de provincie Utrecht het plan om de fietspaden langs de N225 tussen Elst (U.) en de provinciegrens bij Wageningen veiliger te maken. Onderdeel van het plan is om de noordelijk helling van de smalle, ingesneden weg tussen het oorlogsmonument op de Grebbeberg en de onderkant van de berg met 1,5 meter af te graven. Aan weerszijden van de 80 kilometerweg zou een verhoogd fietspad moeten komen.Dit onderdeel stuitte meteen op heftig verzet van de Werkgroep Milieubeheer Rhenen (WMR). Volgens de stichting is het plan onnodig. Er zou helemaal geen sprake zijn van een verkeersonveilige situatie, omdat er de laatste jaren geen ongevallen zijn gebeurd.
Bovendien zorgt de verbreding ervoor dat de boomkruinen elkaar zomers niet meer raken, waardoor eekhoorns en boommarters de weg bovenlangs niet meer kunnen passeren. De Grebbeweg is ook van cultuurhistorische waarde, aldus WMR-secretaris Jules Scholten. Hij was in mei 1940 het toneel van een drie dagen durend gevecht tussen de Nederlandse en de Duitse troepen.
Om te voorkomen dat veel boomdieren verkeerslachtoffer zouden worden, nam de provincie ook een ecoduct in haar plannen op. Voorwaarde was wel dat de wegverbreding op de Grebbeberg zou doorgaan.
Dat gebeurde niet. De gemeente Rhenen besloot december vorig jaar de provincie geen vergunning te verlenen voor dit onderdeel van het fietspadenplan, met dezelfde argumenten als de milieubeweging hanteert.
Wel zet de gemeente in op het terugbrengen van de snelheid op het autogedeelte tot 60 kilometer per uur – waardoor dit smaller kan worden gemaakt.
Twee weken geleden presenteerde de afdeling Rhenen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) een plan dat praktische uitvoering wil geven aan de gemeentelijke insteek. De fietspaden worden breder, het gedeelte voor de auto’s smaller. Hard nodig, vindt VVN-afdelingsvoorzitter Adrie van Blitterswijk. „De verkeersituatie is wél onveilig.”
Het idee maakt weinig kans. De provincie houdt vast aan haar plannen, aldus projectleider Bert van Ginkel. Terugbrengen van de snelheid zal niet gaan, want de provincie noemt de N225 een gebiedsontsluitende weg. Daarbij hoort 80 kilometer per uur.
„We hebben juist voor deze weg een minimale aanpassing voorgesteld om de natuur en de cultuurhistorie van deze gevoelige plek zo veel mogelijk te sparen”, aldus Van Ginkel. Hij verwacht dat na tien jaar het oorspronkelijke beeld is hersteld.
De situatie kan kantelen in het geval de Rhenense raad na de raadsverkiezingen van 3 maart verrechtst. De huidige, centrumlinkse coalitie (Progressieve Combinatie Rhenen, PvdA, VVD) is tegen de verbreding. Een rechtser college zou er positiever tegenover staan.
In afwachting van de dingen die komen gaan, begint de provincie eind dit jaar met aanpassingen van de N225 bij de Grebbeberg buiten de omstreden zone.