Koepelorganisatie VVV maakt doorstart
De koepelorganisatie voor de VVV-kantoren in Nederland gaat op de schop.
Tijdens een ledenvergadering van de Algemene Nederlandse Vereniging van VVV’s (ANVV) in de Utrechtse Jaarbeurs hebben de toeristische voorlichtingsbureaus vrijdag besloten zichzelf op te heffen en een doorstart te maken.
De bedoeling is dat de vereniging wordt omgezet in een stichting, die VVV Nederland gaat heten. Hierdoor hopen de VVV’s de kwaliteit beter te bewaken en de slagvaardigheid van de organisatie te vergroten. Dat houdt onder meer in dat de stichting straks sneller dan de vereniging nu ertoe mag overgaan het VVV-bord bij een vestiging van de gevel te halen als deze onder de maat presteert.
Het afgelopen halfjaar verkeerden volgens de ANVV ongeveer tien van de 280 VVV-kantoren in financiële problemen, waardoor inmiddels vijf kantoren de deuren hebben moeten sluiten. „Vaak was dit te wijten aan een gebrekkige professionele organisatie. Dat komt voort uit de historie, want het VVV-werk is begonnen als vrijwilligerswerk”, verklaarde R. ter Heide, voorzitter van de Vereniging VVV-directeuren Nederland.
De koepelorganisatie kampte de laatste tijd ook met financiële problemen. Zo meldde de ANVV, die voor een groot deel drijft op overheidsgelden, eind vorig jaar acuut een half miljoen euro nodig te hebben wegens openstaande rekeningen bij de Uit-winkels (een samenwerkingsverband met de ANWB en de Rabobank).
Daarvoor lijkt volgens een ANVV-woordvoerder vrijdag een oplossing te zijn gevonden. De VVV’s nemen een kleine 200.000 euro van de vorderingen voor hun rekening. De ANWB en de Rabobank betalen het resterende bedrag, in ruil voor het aandelenpakket van de ANVV in de Uit-winkels.
Een voorlichter van het ministerie van Economische Zaken verklaarde dat de doorstart „met grote interesse wordt gevolgd”, gezien de subsidierelatie en de financiële problemen. De ANVV ontvangt jaarlijks 600.000 euro aan subsidie.
Binnen enkele maanden hoopt de ANVV uitgewerkt te hebben hoe de nieuwe organisatie van de toeristische voorlichtingsbureaus precies vorm gaat krijgen. De nieuwe stichting wordt de eigenaar van het merk VVV. Via een werkmaatschappij kunnen de afzonderlijke VVV’s vervolgens invloed uitoefenen op het beleid van die stichting.