Binnenland

SIRE-campagne voor aardiger Nederland

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft dinsdag een campagne gelanceerd voor een aardiger Nederland: ”Pas op, aardig”.

19 January 2010 10:08Gewijzigd op 14 November 2020 09:38
De Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceert dinsdag een campagne voor een aardiger Nederland. Volgens SIRE vragen veel Nederlanders meer vriendelijkheid van vreemden, terwijl ze vaak zelf niet weten hoe ze op aardige mensen moeten reageren. Foto ANP
De Stichting Ideële Reclame (SIRE) lanceert dinsdag een campagne voor een aardiger Nederland. Volgens SIRE vragen veel Nederlanders meer vriendelijkheid van vreemden, terwijl ze vaak zelf niet weten hoe ze op aardige mensen moeten reageren. Foto ANP

Volgens SIRE vragen veel Nederlanders meer vriendelijkheid van vreemden, terwijl ze vaak zelf niet weten hoe ze op aardige mensen moeten reageren.Vier op de vijf Nederlanders vinden dat mensen aardiger tegen elkaar zouden moeten zijn. „Dan helpt het als we aardige mensen aanmoedigen in plaats van ontmoedigen. Maar dat lijken we soms een beetje verleerd”, stelt SIRE.

Wanneer een onbekende aardig doet, weten Nederlanders daar niet goed raad mee. Sterker: ze reageren zelfs een beetje achterdochtig.

Volgens SIRE begint een aardiger Nederland ermee je meer open te stellen voor de vriendelijkheid van anderen.
De campagne wil die bevorderen. De spotjes en advertenties zijn onder andere te zien en te beluisteren op radio en televisie en in kranten en busabri’s.

De uitingen schetsen op een ludieke manier situaties waarin aardige mensen op onbegrip stuiten. SIRE biedt verder op haar website een „gebruiksaanwijzing voor het omgaan met aardige mensen.” Daarin worden suggesties gegeven om positief te reageren op „de groeter, de complimentenmaker, de uitdeler, de attenterik en de wegwijzer.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer