Economie

„Bedrijven wachten op btw-geld”

DEN HAAG (ANP) – Bedrijven kunnen al enige weken geen btw meer terugvorderen uit het buitenland. Het nieuwe digitale loket bij de fiscus waar zij de aanvragen kunnen indienen werkt namelijk nog niet. Een woordvoerder van werkgeversorganisaties VNO–NCW en MKB–Nederland bevestigt berichtgeving hierover in het Financieele Dagblad van zaterdag.

16 January 2010 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 09:37

Deze vertraging is „zorgwekkend", aldus de woordvoerder. „Hoe langer het duurt voordat een bedrijf zijn aanvraag kan indienen, hoe langer het op zijn geld moet wachten. Juist in deze tijd is liquiditeit van wezenlijk belang".Tot vorig jaar moesten ondernemingen hun betaalde btw in het buitenland schriftelijk terugvorderen in het land zelf. Maar de Europese Unie heeft besloten dat de bedrijven vanaf dit jaar de aanvragen in eigen land moeten indienen. Het gaat vooral om transporteurs die in het buitenland via de brandstofkosten relatief veel btw afdragen. De nationale belastingdiensten verwerken de digitale aanvragen vervolgens met elkaar.

Volgens de Belastingdienst is het digitale loket vanaf 18 januari voor ondernemers bereikbaar. Maar vooralsnog kan het systeem alleen eenvoudige aanvragen aan. Bulkaanvragen van grote bedrijven moeten nog even wachten. Het digitale systeem zal die aanvragen vermoedelijk pas vanaf maart kunnen verwerken.

Administratiekantoren die vaak de btw–terugvordering voor bedrijven afhandelen, delen de zorgen van de werkgeversorganisaties. Als het systeem niet snel gaat werken ontstaat er een liquiditeitsgat. Vooral voor transportbedrijven, die er financieel al zwak voorstaan, kan dit een probleem opleveren, stelt een van hen. Desnoods willen de ondernemingen voorlopig terug naar het oude systeem, maar de Belastingdienst voelt hier niks voor.

Een woordvoerder van de Belastingdienst verbaast zich over de zorgen van het bedrijfsleven, dat eerder had aangegeven geen noemenswaardige problemen te zien. Ondernemers is ook geadviseerd hun btw zo veel mogelijk in 2009 terug te vragen, om eventuele problemen voor te zijn. Volgens de Belastingdienst is er slechts sprake van een overzichtelijk ICT–probleem. Als dat is opgelost kunnen bedrijven binnen vier maanden het geld op hun rekening hebben. Voorheen duurde dit gemiddeld een half jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer