Ramp Hercules weer ter discussie
De Onderzoeksraad Voor Veiligheid bekijkt of er aanleiding is om het onderzoek naar de Herculesramp in 1996 op, toen nog, Vliegbasis Eindhoven te heropenen.
Een woordvoerster van de raad bevestigde vrijdag een bericht daarover in het Eindhovens Dagblad.Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft de raad verzocht een schriftelijk verzoek daartoe van de Stichting Herculesramp ’96 af te handelen. In de stichting zijn overlevenden en nabestaanden verenigd.
Vorig jaar verscheen er van de hand van Hans Matheeuwsen, journalist van het Eindhovens Dagblad, een boek over de vliegtuigcrash: ”Vergeten Ramp.” De nieuwe feiten in het boek waren voor Stichting Herculesramp ’96 aanleiding om bij het ministerie aan te dringen op een onafhankelijk onderzoek door de Onderzoeksraad Voor Veiligheid onder voorzitterschap van Pieter van Vollenhoven.
Volgens de woordvoerster is Matheeuwsen een van de personen met wie de raad in gesprek gaat.
Op 15 juli 1996 crashte een Herculestransportvliegtuig op vliegbasis Eindhoven. Daarbij kwamen 34 inzittenden om het leven. De meeste slachtoffers maakten deel uit van het fanfarekorps van de Koninklijke Landmacht.
Hulpverleners waren pas na meer dan twintig minuten op de hoogte dat het vliegtuig zo veel passagiers aan boord had. De vraag hoe dat kon, is nog steeds niet beantwoord.
Matheeuwsen zei bij de boekpresentatie vorig jaar dat zijn boek nieuwe feiten bevat. In tegenstelling tot eerdere beweringen is de brandweer van de Vliegbasis Eindhoven bijvoorbeeld niet eerder dan de burgerbrandweer begonnen met het redden van inzittenden.
Matheeuwsen beweert niet dat zijn boek dé waarheid bevat, maar zegt wel dat zijn weergave zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid staat.