Friesland Coberco doet geen voorspelling
Friesland Coberco geeft geen winstverwachting voor het komende jaar. „Wij vertrouwen op onze merken, maar door externe factoren zoals een zwakke dollar en de oorlogsdreiging in Irak geven we geen voorspelling.”
Dat zei bestuursvoorzitter A. Olijslager donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Het zuivelconcern heeft beter gepresteerd dan verwacht. De zuivelproducent boekte in 2002 een winst van 84 miljoen euro, 6 procent meer dan het jaar daarvoor. De omzet nam met 9 procent toe naar 4,7 miljard euro.
Hiermee overtrof het bedrijf de eigen verwachtingen. In december ging Friesland Coberco nog uit van een winst van 82 miljoen euro. De omzetgroei kwam geheel op het conto van de in 2001 van Nutricia overgenomen dranken, waaronder Chocomel, Fristi en Extran. Zonder deze aanwinst zou de autonome omzet met 3 procent zijn gedaald.
De hoofdmerken van het zuivelconcern draaiden goed, zij zorgden voor 42 procent van de totale omzet. De kaas van Frico was vorig jaar de grootste werkmaatschappij met een omzet van 1,2 miljard euro. Nederland blijft nipt de grootste afzetmarkt voor het bedrijf met hoofdkantoor in Meppel. Ongeveer 35 procent van de omzet wordt hier behaald, op de voet gevolgd door de andere Europese landen met een omzetaandeel van 34 procent.
Het beleid blijft „groeien en snoeien” aldus de topman. Het bedrijf gaat in 2003 door met reorganiseren. „Maar er staan geen drastische ingrepen op stapel.” Aan het einde van dit jaar sluit Friesland Coberco de fabriek voor babyvoeding in Rijssen en in 2005 gaan de kaasfabrieken in Assen en Oosterwolde dicht.