Vakantiebeurs verwacht meer bezoekers
Mits Utrecht goed bereikbaar blijft, verwacht de organisatie van de Vakantiebeurs 2000 tot 7000 bezoekers meer dan vorig jaar. Toen kwamen 133.000 mensen zich oriënteren op wat de internationale reiswereld te bieden heeft.
Dat voorspelt projectmanager Bart Strijker van het evenement dat van woensdag tot en met zondag open is voor het publiek in de Utrechtse Jaarbeurs.„Mensen willen zich steeds beter oriënteren”, zo verklaart Strijker de toenemende belangstelling voor de Vakantiebeurs in Utrecht.
„Ondanks de crisis gaan mensen toch op vakantie, dat is een soort verworven recht geworden. De hoofdvakantie is belangrijk en daar wordt goed op voorbereid.”
Al 30.000 mensen hebben zich in de week voor de beurs ingeschreven als bezoeker, zij zijn ondervraagd over hun vakantieplannen.
Van die bezoekers geeft 53 procent aan zich te willen oriënteren op een vakantie in Europa, vorig jaar was dat 46 procent. „Mensen blijven duidelijk dichter bij huis.”
Nog maar 42 procent van de bezoekers kijkt naar vakantiereizen buiten Europa, tegen 52 procent vorig jaar.
De belangstelling voor een vakantie in eigen land is verdubbeld; 4 procent van de ondervraagden geeft aan zich daarop te richten, tegen 2 procent in 2009.
Binnen Europa kan Frankrijk op de meeste belangstelling rekenen, gevolgd door Italië en Spanje. Dat was vorig jaar ook al zo.
Aanzienlijk meer mensen kiezen ervoor om met de eigen auto op vakantie te gaan. Dit jaar 38 procent, tegen 33 procent een jaar eerder.
Ook huurauto’s zijn populairder geworden als vervoersmiddel voor de vakantie. Daar kiest dit jaar 19 procent voor, waar dat vorig jaar nog 17 procent was.
In lijn met het gegeven dat mensen dichter bij huis blijven en vaker de auto pakken, verwachten ze dit jaar 5 procent minder uit te geven aan de vakantie. „Vaak ten koste van de tweede of derde vakantie”, meent Strijker. „De stedentrip wordt een tochtje naar de Wadden.”
Hal 12 van de Jaarbeurs is dit jaar omgebouwd tot een heuse camping, inclusief sanitaire voorzieningen.
Strijker: „Kamperen zowel binnen Nederland als elders in Europa wint nog steeds aan populariteit, zeker tijdens de crisis. Mensen die het nog nooit gedaan hebben, kunnen op de beurs nu een goede indruk krijgen van wat het inhoudt.”
De Vakantiebeurs is het grootste toeristische publieksevenement ter wereld. Het thema van dit jaar is ”Meet the locals”.