Veilig jaar Europese luchtvaart
Nooit eerder gebeurden er zo weinig ernstige ongelukken met vliegtuigen geregistreerd in een van de landen aangesloten bij het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart EASA, als in 2009. Dat heeft het EASA vrijdag bekendgemaakt op basis van voorlopige cijfers.
Het vliegtuigongeluk met een Airbus van Air France die op een vlucht van Rio de Janeiro naar Parijs neerstortte en waarbij 228 mensen om het leven kwamen, overschaduwt dat goede nieuws echter, zo voegt de organisatie eraan toe. Hierdoor ligt het aantal dodelijke slachtoffers van vliegtuigongelukken in 2009 duidelijk hoger dan gemiddeld.Het hoge aantal van 24 niet-ernstige vliegtuigongelukken waarbij EASA-geregistreerde vliegtuigen betrokken waren, geeft volgens de organisatie aan dat er nog verdere verbetering van de veiligheid nodig is.
Alle 27-EU landen plus Noorwegen, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland en IJsland zijn bij het EASA aangesloten.
Volgens het EASA waren er in 2009 verder 41 fatale vliegtuigongelukken met toestellen die waren geregistreerd in niet-EASA-landen, waarbij 573 mensen om het leven kwamen. Dat is minder dan het gemiddelde over de afgelopen tien jaar. Een van die ongelukken betrof de ramp met het toestel van Turkish Airlines dat in februari bij Schiphol neerstortte. Daarbij kwamen negen mensen om het leven.
Een belangrijk punt van zorg omtrent de veiligheid van de luchtvaart betreft het terrorisme. De Spaanse minister Aldredo Perez Rubalcaba (Binnenlandse Zaken) van huidig EU-voorzitter Spanje riep Europa gisteren op dringend werk te maken van een plan om privégegevens van vliegtuigpassagiers te verzamelen voor die reizigers die naar de EU komen. Dat moet voorkomen dat gevaarlijke personen op een toestel naar de EU stappen.
De Verenigde Staten hebben al zo’n systeem. De Amerikaanse autoriteiten kunnen zo voorkomen dat ongewenste bezoekers aan boord gaan van een toestel naar de VS, ook al kon dat niet voorkomen dat een Nigeriaan met explosieven via Amsterdam naar Detroit reisde op eerste kerstdag.
De EU-landen werkten eerder aan een plan voor een Europese zogeheten Passenger Name Record (PNR). „Maar dat plan is te lang in de bureaulade blijven liggen. We moeten het weer op de agenda zetten. Dat is de les van de mislukte aanslag in Detroit”, zei Rubalcaba.
Naar aanleiding van de mislukte aanslag is ook een debat ontstaan over het invoeren van bodyscanners, die door de kleren heen kunnen kijken. Frankrijk maakte gisteren bekend ook bodyscans in te voeren op een aantal van zijn luchthavens.
Het gaat om zes of zeven apparaten. Ze worden binnen twee weken onder meer geplaatst op luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs en later bij vliegveld Orly.