NS noemt ’zoutkaartje’ succes
De Nederlandse Spoorwegen noemen de invoering van het ’zoutkaartje’ een groot succes. In de daluren heeft de vervoerder de afgelopen twee dagen 10 procent meer reizigers gehad dan normaal. Waar op een reguliere dag de verhouding reizigers in de spits en daluren 55/45 is, is die verhouding sinds de invoering van het ’zoutkaartje’ 50/50.
Dat heeft de NS vrijdag gemeld. De vervoerder kwam met het initiatief op verzoek van de overheid om automobilisten in de periode van het winterweer een aantrekkelijk alternatief te bieden voor de auto. Iedereen die niet in de spits reist, heeft donderdag en vrijdag 40 procent korting gekregen, iets dat normaal alleen is voorbehouden aan houders van een kortingskaart.Het netto aantal reizigers is overigens niet gestegen, aldus de NS. „Dat was ook de bedoeling niet", volgens een zegsvrouw. „We wilden vooral de druk van de spits afhalen". De NS vervoert gemiddeld 1,1 miljoen passagiers per dag.
Reizigersorganisatie Rover is overigens minder enthousiast over het initiatief van de NS. Volgens een woordvoerder zijn er de afgelopen dagen al tientallen klachten binnengekomen van vaste reizigers van de NS die een kortingskaart hebben. Zij vinden het vreemd dat zij betalen voor korting in de daluren die nu alle reizigers krijgen.
Rover gaat dit volgende week ter sprake brengen tijdens een gesprek met de NS over alle problemen die de reizigers door het winterweer de afgelopen weken hebben ondervonden.