Cosmetica om in te bijten
Halverwege de winkelstraat tussen Vrijthof en VVV –in Maastricht– draaien hoofden om. Waar komt die geur vandaan? Dit is niet zomaar parfum, ’t is net iets anders, net iets meer.
Dat luchtje hangt ook ergens in een straat in Den Haag, Amsterdam, Haarlem en Den Bosch. Daar staan de andere Nederlandse winkels van de internationale cosmeticaketen Lush.Kleurige cakes en grote taarten met kiwi, lavendel of zeezout liggen uitgestald. Ze zien eruit om in te bijten, maar je kunt ze beter onder de douche gebruiken.
„Lush wil verse handgemaakte producten op een eerlijke manier produceren”, zegt Lenneke Bolkenbaas, pr-medewerker van Lush. Wat ooit begon aan de keukentafel in Poole, Engeland, is inmiddels „een uit de hand gelopen hobby.”
De winkelketen groeide sinds de start in 1995 uit tot een keten met tachtig winkels in Engeland. Wereldwijd heeft Lush meer dan 500 filialen in 43 landen.
De grondleggers, Mark en Mo Constantine, maakten verzorgingsproducten van vers vermalen groente, fruit, boter en etherische oliën en brachten zo een lijn cosmeticaproducten op de markt. Aan synthetische ingrediënten heeft het echtpaar een hekel.
Daarnaast wil Lush volledig dierproefvrij zijn. Bolkenbaas: „Onze leveranciers mogen in geen enkele tak van hun bedrijf iets te maken hebben met dierproeven. Nemen wij bijvoorbeeld cacaoboter van hen af en produceren ze in een andere tak toiletpapier dat wel op dieren getest wordt, dan doen wij geen zaken met hen. Met een jaarlijkse controle garanderen we dat we proefdiervrij werken.”
Anderhalf jaar geleden vroeg Lush aandacht voor alle overbodige verpakkingen. Medewerkers van Lush liepen vrijwel naakt over de Kalverstraat. „Onze acties mogen dan misschien extreem zijn; ze zijn altijd vredig. Dat is ook de enige manier om iets te bereiken.”
Idealen
De zepen, bruisballen, shampoos en douchegels –douchejellies noemt Lush ze– worden als delicatessen open en bloot gepresenteerd. Mark Constantine heeft een voorliefde voor de manier waarop groenten en fruit op de markt liggen uitgestald. Dat ziet de consument terug in de winkel, waar verse gezichtmaskers in ijs liggen alsof het verse vissen zijn.
Bolkenbaas: „We willen graag dat de afvalberg kleiner wordt. Dat doen we onder andere door shampoo in vaste vorm te maken. Met een zo’n blokje kun je zeker tachtig keer je haar wassen. Dat staat gelijk aan drie plastic flessen met shampoo. Bij een doorsneeparfumerie koop je crème ook in een potje, een doosje, een plasticje, een cadeaupapiertje én een tasje.”
Bij Lush is 57 procent van de producten verpakkingsloos. Voor verpakte materialen wordt 100 procent gerecycled materiaal gebruikt. Een cadeautje kan, maar dan wordt het een pakje in kleurig tweedehands vloeipapier, compleet met een strikje van een touwtje.
De prijs wordt volgens Bolkenbaas niet beïnvloed door de idealen. „De klant krijgt goede, verse producten met eerlijke én werkzame ingrediënten. Mooie dingen doen veel goeds voor je lichaam, dus de consument krijgt waar hij voor betaalt. In vergelijking met een goedkope drogist zijn we duurder, maar we kunnen ons meten met internationaal bekende merken. Het verschil is alleen dat de klant bij ons niet voor de gek gehouden wordt met water en slechts een paar werkzame bestanddelen. Bij Lush is alles puur en met zo min mogelijk water.”