Ondanks crisis groeit omzet supers
Ondanks de economische crisis groeide de omzet van Nederlandse supermarkten in 2009 met 5,4 procent. Per kassabon steeg de omzet echter nauwelijks.
Dat maakte marktonderzoeksbureau GfK woensdag bekend. De totale omzet kwam uit op 31,66 miljard euro. Uit de cijfers blijkt dat de recessie weinig invloed heeft op de bestedingen in supermarkten.De omzetstijging was deels te danken aan het feit dat het boekjaar 2009 53 weken telde. Zonder de extra week groeide de omzet met 3,4 procent tot 31,05 miljard euro. Dit jaar verwacht GfK een omzetgroei van 1,5 procent op vergelijkbare basis tot 31,5 miljard euro.
Het aantal bezoeken (exclusief week 53) steeg met 3,2 procent. Per kassabon steeg de omzet echter nauwelijks, namelijk van 21,85 euro naar 21,89 euro.
De omzet rond de Kerst en oud en nieuw, oftewel de laatste drie weken van het jaar, steeg met 3,3 procent tot 1,94 miljard euro. Vijf jaar geleden bedroeg de omzet nog 1,58 miljard euro.
Volgens GfK werd de consument dit jaar verleid tot het doen van aankopen door de extra activiteiten die supermarkten organiseerden, zoals extra assortiment, aankleding van winkels en proeverijen.
De woensdag voor Kerst was dit jaar de piekdag, mede omdat de consumenten niet tot de laatste dag durfden te wachten met de kerstaankopen uit angst mis te grijpen.
De aankopen op de zondag na Kerst weken met een aandeel van 0,8 procent niet af van een gemiddelde zondagsomzet in 2009.