Händel – Arias – Love and Madness
Velen zullen het spanningsveld bij de bekende Ave Maria’s herkennen: innemende muziek, maar op een puur roomse tekst getoonzet. Händel (250 jaar geleden overleden): componist van Duitse komaf, met Italiaanse vorming en Engelse producties. Wie kent hem niet van zijn orgelconcerten of van zijn indrukwekkende ”Messiah”? Deze Händel is in andere kringen juist beroemd vanwege zijn wéreldlijke composities, waaronder maar liefst veertig opera’s.
Maar gaat het wel echt om twee werelden? Verbindende schakel tussen ‘onze’ Händel en de operacomponist is diens kunde van het verklanken van het affect, de gemoedsgesteldheid. Ook de rol van de operafiguranten heeft betrekking op leven en dood, haat en liefde, wegkwijnen en opbloeien, kalmte en woede. En daarin voelt en voedt het publiek zichzelf! Wat Händel doet met noten, wordt in de voorliggende teksten zogezegd afgedwongen door de grote hoeveelheid bijvoeglijke naamwoorden, zodat een parallellie bestaat tussen taalkunstenaar en toonkunstenaar. Die teksten zijn niet zozeer goddeloos, alswel god-loos.En zo kan het gebeuren dat je zeer onder de indruk bent van de (combinatie van) perfect uitvoerende sopraan en barokhoboïst, maar de cd tekstinhoudelijk niet kunt meemaken. De cd bevat overigens ook Händels hoboconcert in g, voortreffelijk uitgevoerd door Musica Amphion.
Het meertalige tekstboekje is voorzien van documentatie in onderscheiden vorm (musicologische beschrijving, foto’s, ontboezemingen van de solisten). Aanbeveling gaat met name uit naar studenten muziek, die ook deze zijde van Händels leven moeten kennen, dan wel letterlijk voorbeeldige vertolkingen moeten beluisteren.
Händel – Arias – Love and Madness; Johannette Zomer, sopraan; Bart Schneemann, barokhobo; Musica Amphion; Channel Classics (CCS SA 29209); € 22,90.