Bodyscan
Schiphol heeft inmiddels bij de Britten de naam ”Terror Airport” gekregen. Een journalist van de Sunday Express is het namelijk gelukt om met een gevulde injectienaald in zijn zak ongehinderd de veiligheidscontroles voor een vliegtuig naar Engeland te passeren.
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding heeft inmiddels toegegeven dat het gevaarlijke instrument had moeten worden ontdekt. Hij voegde er wel aan toe dat 100 procent veiligheid niet valt te garanderen. Waarmee hij overigens het incident niet probeerde goed te praten.Vliegen geldt nog altijd als een betrekkelijk veilige manier van reizen. Jaarlijks komen veel meer mensen om in het wegverkeer dan in de luchtvaart. Tegelijk is waar dat wanneer er zich een vliegtuigongeluk voordoet het onmiddellijk de omvang heeft van een ramp omdat er meestal in één keer veel slachtoffers zijn.
Toch is het vliegen sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw omgeven met een gevaarsaspect dat zich veel minder manifesteert bij andere vormen van vervoer. Verschillende terreurbewegingen richten hun pijlen geregeld op het luchtverkeer. Terroristen kaapten in de jaren zeventig, tachtig vliegtuigen. Sinds het begin van het nieuwe millennium kiezen de terroristen een andere aanpak. Zelfmoordenaars trachten in hun dood honderden medepassagiers mee te slepen. Ze deden dat bij de aanslagen op 11 september 2001 en poogden dat ook nadien door het meevoeren van explosieven.
Door die tactiek van terreurgroepen is vliegen lang niet meer zo’n ontspannen manier van reizen als het tot ongeveer 1970 was. Veel reizigers zijn om meer dan één reden blij als ze aan het einde van hun trip weer veilig aan de grond staan.
Luchtvaartautoriteiten doen er alles aan de veiligheid van reizigers zo goed mogelijk te laten zijn. Iedereen weet dat de controles op vliegvelden sinds 9/11 veel scherper zijn geworden. De recente poging van een Nigeriaan om een toestel vlak bij Detroit op te blazen, heeft de discussie over het gebruik van de bodyscanner nieuw leven ingeblazen. Lang bestonden er grote bezwaren tegen het inzetten van dit apparaat omdat het de privacy van burgers ernstig zou aantasten.
Die bezwaren zijn reëel. De bescherming van de privésfeer behoort tot het hoogste goed van de democratische rechtsorde. Het meest fundamentele daarvan is de bescherming van de intimiteit. Wereldwijd is het meest fundamentele kenmerk van beschaving dat een mens zijn lichaam niet onbedekt toont aan andere. Het schaamtegevoel is een constante in de geschiedenis. Juist daarom is het zo pervers dat onze tolerante samenleving ook ruimte biedt aan nudisten die het recht opeisen om op sommige plaatsen in het openbaar in hun blootje te lopen. Zij leggen de beschaving bewust af.
Het inzetten van bodyscanners, die in het Duits veelzeggend ”Nacktscanner” worden genoemd, is daarom niet alleen een bewijs hoe diep het terrorisme in de samenleving ingrijpt, maar ook een signaal dat de beschaving er in meer dan één opzicht er treurig voorstaat. Helaas zijn bodyscans nodig. De veiligheid van passagiers dient optimaal gegarandeerd te worden.