Kairosdocument
Opnieuw ondersteunen ICCO en Kerk in Actie een anti-Israëldocument: het Kairosdocument (RD 19-12). In het Kairosdocument wordt onomwonden opgeroepen om Israël te boycotten. Gelukkig zijn er veel christelijke organisaties, onder andere de Raad van Kerken, die dit document niet ondersteunen of ertegen in het geweer komen.
Ook komt naar voren dat de opstellers in de Arabische wereld maar een zeer kleine minderheid van christenen vertegenwoordigen. De grotere christelijke kerken en leiders in het Midden-Oosten ondersteunen dit document ook niet. Alleen de Evangelisch-Lutherse Kerk in Jordanië ondersteunt het. De leiders in het Midden-Oosten van de Grieks-orthodoxe, katholieke en oosters-orthodoxe kerken, de anglicanen, luthersen en baptisten onderschrijven allen dit omstreden document niet. In ons land werd het gepresenteerd alsof de kerkleiders uit het Midden-Oosten de opstellers/ondertekenaars van dit document waren.Duidelijk is wel dat Kerk in Actie en het ICCO voor de zoveelste keer de verkeerde kant kiezen en Israël opnieuw in een kwaad daglicht stellen. Wat mij betreft wordt het de hoogste tijd dat de kerken Kerk in Actie en ICCO gaan boycotten en voortaan het collectegeld inzamelen voor betrouwbare organisaties binnen onze kerken.
Cor de Vreede
Van Tetsstraat 16
2977 AL Goudriaan
De afgelopen tijd heeft ons het nodige verbijsterende nieuws bereikt over onze tolerantie en de íntolerantie van medelanders, met name moslims. Een trambestuurder komt in de problemen omdat hij een kruisje draagt (RD 15-12). Dat mag hij alleen als dat een onzichtbaar plekje onder zijn dienstkleding krijgt. In een academisch gebouw mag geen kerstboom staan. Het zou de moslims storen. Tijdens een kerstfeest voor peuters, waaronder kindertjes van moslims, mag geen ”kindje Jezus” in de kribbe liggen. De moslimkleintjes zouden daarvan in de war kunnen raken en het stoort hun ouders. Onze christelijke geloofsuitingen worden steeds minder getolereerd. Daarentegen moeten moslima’s hun hoofddoekjes kunnen dragen. Met een boerka als geloofsuiting wil een moslima met haar zieke kind toegang krijgen tot de spreekkamer van een arts. Wanneer die dat weigert, is het huis te klein.
Realiseren onze allochtone medemensen zich wel dat ze naar een van oorsprong chrístelijk land zijn gekomen en dat ze daarom onze christelijke geloofsuitingen dienen te respecteren? In ons land zijn en worden moskeeën gebouwd. Hoe zou er in een islamitisch land –bijvoorbeeld Iran– worden gereageerd, als christenen daar een kerk zouden willen bouwen of als een christen zich daar met een kruisje om op straat vertoonde? Mijn moslimmedelanders respecteer ik, maar ik verwacht van hen ook respect voor christelijke geloofsuitingen in óns land. Met Geert Wilders ben ik het echt niet altijd eens en zeker niet met de manier waarop hij zich over anderen uitlaat. In sommige opzichten geef ik hem evenwel gelijk. Als wij maar blíjven toegeven, is het droevig gesteld met onze democratie en leven we in een omgekeerde wereld.
H. E. van den Burger-Gunnink
Brederodelaan 15
1401 SG Bussum
In RD 31-12 (bijlage Kerkplein) wijst ds. L. P. Blom naar buiten, waar een boom in bloei staat. „Dat komt door de hoge temperaturen dit najaar. Maar aan het voorjaar gaat een strenge winter vooraf. Door de crisis heen zal er uiteindelijk een dag van overwinning zijn”, zegt hij.
Bij ons in de tuin staat ook een boom die in elke winter bloeit en daarom keek ik, gealarmeerd, eens goed naar de boom van ds. Blom. Ze lijken voor zover ik het kan beoordelen op elkaar. Dus vraag me af: Over welke boom gaat het, ds. Blom? Als bij ds. Blom ‘toevallig’ een prunus bloeit, zou het juist verontrustend zijn als deze niet bloeide in de winter. Het bijzondere van de prunus is dat deze al in de herfst bloeit, voordat het blad eraf valt. En doorgaat met bloeien, ook nadat het blad van de steel is geraakt en de grond heeft bereikt. Een wonderboom dus! In de winter biedt het zicht op een bloeiende prunus hoop en verwachting. Ik zou treurig en ongerust worden als de prunus (behorend tot de rozenfamilie) niet in bloei zou staan in de winter. Dat is nu (nog) niet het geval. Men googele onder andere op bijbelonline.nl op bloeien/bloeit/boom/roos, en men kome tot ontdekkende inzichten.
Marie Verheij-van Beijnum
Klaproos 15
3863 DP Nijkerk
Wat The Rights Forum nastreeft is glashelder: een rechtvaardig Midden-Oostenbeleid. Toch doen sommigen hun best de doelstelling van onze nieuwe stichting in een kwaad daglicht te stellen. Zo ook Alinda van der Veen (RD 22-12). Anders dan zij beweert, gaat het The Rights Forum niet om „eenzijdige” naleving door Israël van het internationaal recht. Het gaat ons om naleving door álle partijen. Had Van der Veen de moeite genomen onze website (rightsforum.org) zorgvuldig te bekijken, dan had zij gezien dat ook schendingen van het internationaal recht door Palestijnen expliciet worden genoemd en als zodanig worden gekwalificeerd. Tegen die schendingen moet net zo doortastend worden opgetreden als tegen die begaan door Israël. Tegelijkertijd mag de internationale gemeenschap haar ogen niet sluiten voor de verhoudingen in het conflict. Er bestaat geen twijfel over dat Israël een van de sterkste legers ter wereld heeft, terwijl de Palestijnen over geen enkel effectief middel beschikken om zichzelf te beschermen. Daarom is ingrijpen door de internationale gemeenschap zo belangrijk, wanneer Israël, als bezettende mogendheid, zich vergrijpt aan het internationaal recht, ten koste van de fundamentele rechten van miljoenen Palestijnse burgers. Dat Israël het internationaal recht op grote schaal en bij voortduring schendt, wordt keer op keer door de VN en door mensenrechtenorganisaties, waaronder Israëlische, gedocumenteerd. Hoe kan het toch dat de wereld, ook Nederland, steeds maar blijft toekijken? Maken wij van het internationaal recht geen karikatuur, wanneer wij de rechtsbescherming die we voor onszelf opeisen, structureel ontzeggen aan de Palestijnen? In een situatie waarin het Israëlisch-Palestijnse conflict is geëscaleerd en alleen nog verliezers kent, zet The Rights Forum zich in voor herstel van de internationale rechtsorde. Niet meer, maar ook niet minder. Het internationaal recht is de enige basis voor een duurzame oplossing.
Ds. Henri Veldhuis
The Rights Forum
Culemborg