„Terrorist sneller gepakt met securityscan”
AMSTERDAM (ANP) – Als beveiligers van Schiphol Umar Farouk Abdulmutallab hadden kunnen controleren met een zogeheten securityscan, was de kans groter geweest dat ze hem hadden tegengehouden. Dat zei operationeel directeur van de luchthaven Ad Rutten maandag. „Ik denk dat er een betere kans was geweest om dit te onderkennen".
De securityscan kan dwars door de kleren van reizigers heenkijken. Schiphol heeft momenteel circa vijftien van deze apparaten, die het vliegveld bij wijze van proef gebruikt. Reizigers zijn niet verplicht zich met een scan te laten controleren. Eigenlijk wil de luchthaven alle controles met de apparaten uitvoeren, maar dat mag nog niet van de Europese Commissie. Die vreest voor de privacy van passagiers.Schiphol probeerde die privacy eerder al te waarborgen door de beveiliger die de scans bekijkt op ruime afstand van de gecontroleerde persoon te zetten. Sinds kort heeft de luchthaven twee van de apparaten bovendien zo aangepast dat ze zelf de beelden bekijken. Ze waarschuwen het aanwezige personeel als iemand iets op zijn lichaam heeft verborgen.
Rutten durft overigens niet te garanderen dat de securityscan ook het explosieve poeder dat Umar Farouk Abdulmutallab in zijn ondergoed had genaaid, had gedetecteerd. Om daar achter te komen, gaat Schiphol die situatie in de komende tijd naspelen.
Reizigers op Schiphol moeten momenteel door een metaaldetector lopen. Als die aangeeft dat ze iets bij zich hebben, worden ze gefouilleerd. Hun handbagage gaat door een scanner.
Sinds de 23–jarige Nigeriaan vrijdag een aanslag probeerde te plegen op een vlucht van Schiphol naar Detroit, gelden er op Schiphol bovendien extra veiligheidsmaatregelen voor vluchten naar Amerika. Beveiligers fouilleren alle passagiers bij de gate. Volgens de luchthaven is de kans dat explosieven nu worden gevonden geen 100 procent, maar wel flink groter dan voorheen.
Schiphol zet dagelijks vijftig extra medewerkers in om de extra controles uit te voeren. Normaal gesproken zijn er op de luchthaven ieder etmaal tussen de 3500 en 4000 beveiligers aan het werk. De nieuwe maatregelen gelden voor onbepaalde tijd.
Als de veiligheid in de luchtvaartbranche voorgoed wordt opgeschroefd, worden vluchten volgens Rutten duurder. „Als wij securitymaatregelen nemen, wordt dat doorberekend aan de passagier".