BAIC doorkruist plannen Spyker niet
De investeringsplannen van het Chinese Beijing Automotive Industry (BAIC) hebben geen invloed op de interesse van sportautofabrikant Spyker Cars in het Zweedse Saab. Er is weer hoop voor de 3400 Saabwerknemers en 4600 medewerkers bij toeleveranciers.
Dat liet een woordvoerder van Spyker woensdag weten. BAIC kondigde woensdag aan de komende drie jaar 33 miljard yuan (3,1 miljard euro) uit te trekken om met nieuwe automodellen marktaandeel te veroveren in binnen- en buitenland. BAIC nam de technologie van de oude Saabmodellen 9-3 en 9-5 over. De techniek van Saab speelt een belangrijke rol in de agressieve groeiplannen van BAIC, dat binnen twee jaar 100.000 auto’s op de markt wil brengen die in eigen stal zijn ontwikkeld. Het bedrijf bouwt een nieuwe fabriek met een productiecapaciteit van 150.000 personenauto’s per jaar, die in 2011 af moet zijn.Spyker is momenteel in onderhandeling over een overname van Saab. Spykertopman Victor Muller liet dinsdagavond nog weten dat het hele bedrijf achter het bod op het Zweedse bedrijf staat, ook de aandeelhouders uit Rusland en Abu Dhabi. Moederconcern General Motors wil voor de jaarwisseling een oplossing voor Saab.
Eerder suggereerden Zweedse media dat de Russische aandeelhouders niet meedoen in het nieuwe bod op Saab. Daarmee zou het belangrijkste obstakel voor een overname van Saab door Spyker zijn weggenomen.
Volgens Muller zullen de onderhandelingen nog wel even duren, maar de tijdsdruk is hoog. Op 31 december moet de kogel door de kerk zijn, want dat is de deadline die Saab-eigenaar General Motors heeft gesteld voor een verkoop van het merk.
Vrijdag meldde GM dat het Saab vanaf januari afbouwt. Sinds zondag lijkt er weer hoop voor de 3400 Saabwerknemers en circa 4600 medewerkers bij toeleveranciers in Zweden. Saab heeft wereldwijd 1100 dealers.
De Spykervoorman zei tegen de SVT dat hij maandag in Amsterdam met GM heeft gesproken. Gistermiddag voerde hij met het Saabmanagement en de vakbonden overleg in Zweden. Dat ging volgens Muller om de laatste punten van het businessplan. „Verder heb ik veel contact met GM via de telefoon en via e-mail.”
Muller wil met Saab geld verdienen door het merk in een nichemarkt te positioneren, met meer bewegingsvrijheid dan een groot concern het bedrijf kan geven. Beleggers zetten het aandeel Spyker gisteren nog eens 5 procent hoger. Daarmee was Spyker weer een van de grootste stijgers van het Damrak.