Rover stelt uitval ov ter discussie
Reizigersvereniging Rover en diverse lokale en landelijke fracties hebben hun ongenoegen geuit over de uitval van treinen, bussen en trams als gevolg van het winterweer.
Busmaatschappijen reageerden „erg hysterisch”, spoorbeheerder ProRail had zich beter moeten voorbereiden op vorst en sneeuwval en de NS moet reizigers beter informeren, aldus een woordvoerster van Rover maandagmiddag.ProRail „kan zich de frustratie van de reizigers voorstellen”, maar beklemtoont alle problemen op het spoor als gevolg van het winterweer pas te gaan evalueren „als de sneeuw gedooid is.” De spoorbeheerder stelt echter wel degelijk een flink aantal voorbereidingen te hebben getroffen om problemen bij sneeuwval en vorst te voorkomen.
Ook de NS kan zich niet herkennen in de bezwaren van Rover. „Onze informatievoorziening is afhankelijk van hoe het weer zich ontwikkelt”, stelt een woordvoerder.
De CDA-fractie in de Tweede Kamer heeft minister Eurlings (Verkeer) gevraagd snel een investeringsplan te ontwikkelen tegen de treinuitval. Statenlid G. Massom (PvdA) van de Provinciale Staten van Noord-Holland wil van gedeputeerde E. Post (Verkeer) weten waarom Connexxion dit weekend duizenden passagiers in de kou heeft laten staan.
Volgens Massom hadden de bussen gewoon kunnen rijden. De PvdA-politicus vindt dat maatschappijen die een concessie hebben van de provincie niet op eigen houtje mogen beslissen dat het busvervoer wordt gestaakt.
Connexxion stelt in een reactie „verbijsterd” te zijn over de uitlatingen van Massom. „Onze medewerkers hebben doorlopend gekeken of het verantwoord was om de weg op te gaan. Het lijkt me sterk dat een Statenlid dat even naar buiten heeft gekeken daar beter zicht op heeft.”
De Haagse gemeenteraadsfractie van de VVD vindt dat de gemeente veel te weinig heeft ondernomen om de gladheid als gevolg van het winterse weer te bestrijden.
Duizenden ouderen, mensen met een beperking of een handicap konden gisteren geen gebruik maken van het zogeheten vraagafhankelijk taxivervoer, aldus een woordvoerder van Connexxion Taxi, Tours en Ambulancezorg gisteren gezegd. Door de extreme weersomstandigheden reden veel van deze speciale taxi’s niet of met ernstige vertragingen.
Vliegtuigpassagiers hadden gisteren op Schiphol een vertraging van gemiddeld anderhalf uur. Chaotische toestanden bleven ondanks de drukte uit. Reizigers krijgen het advies eerst contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij alvorens naar de luchthaven te gaan.