Spyker doet nieuw bod op Saab
In een laatste poging om Saab over te nemen heeft autofabrikant Spyker Cars een nieuw bod uitgebracht.
De eigenaar van het Zweedse Saab, General Motors (GM), stelde vorige week de activiteiten van Saab te zullen afbouwen omdat er met Spyker geen overeenkomst kon worden bereikt.Met het nieuwe bod stelde Spyker gisteren tegemoet te komen aan de punten waarop eerdere gesprekken stukliepen. Zo zou het gegeven dat de Russische aandeelhouders Vladimir en Alexander Antonov niet meedoen in het nieuwe bod het belangrijkste obstakel voor een overname van het Zweedse automerk weghemen, aldus de Zweedse kwaliteitskrant Svenska Dagbladet (SvD) vanmorgen.
Volgens de krant zou GM Europe vorige week klaar hebben gestaan om de deal met Spyker te tekenen, toen het hoofdkantoor van het Amerikaanse automerk aan de noodrem trok. Dat zou niet willen dat nieuwe technologie naar Rusland zou wegvloeien. Vladimir en Alexander Antonov zijn voor ongeveer 30 procent eigenaar van Spyker.
Het nieuwe bod wordt alleen gesteund door de Mubadala Development. Dat bedrijf is eigendom van het emiraat Abu Dhabi en heeft bijna een kwart van de aandelen van Spyker.
Voor het nieuwe bod zou op korte termijn ook geen lening nodig zijn van de Europese Investeringsbank (EIB), een tweede belangrijk obstakel bij het eerdere overnamebod.
Directeur Victor Muller van Spyker wil de overname afronden voordat het ultimatum van GM voor een oplossing voor Saab op 31 december afloopt. Het bod van Spyker geldt tot en met vandaag 23.00 uur.
Volgens Muller zou een overname van Saab veel waarde creëren voor beide partijen. Door een overname krijgt Spyker onder meer een wereldwijd distributienetwerk van 1100 dealers, hoogwaardige productiefaciliteiten en hoogopgeleid personeel in handen.
Saab krijgt onder meer „volledige financiële steun om als wereldwijd merk te concurreren”, aldus Spyker.
Drie belangrijke Zweedse vakbonden hebben GM opgeroepen te wachten met het afbouwen van Saab zolang er mogelijkheden zijn het bedrijf voort te zetten. Ze wijzen onder meer op de prognoses van Saab dat er volgend jaar 55.000 tot 57.000 auto’s zouden worden verkocht.
Bij Saab Automobiles werken 3400 mensen, de meesten in de autofabrieken vlak bij Göteborg. De Zweedse overheid schat dat (toeleveranciers meegerekend) er in het land ten minste 8000 banen verdwijnen als Saab volledig wordt ontmanteld.
GM was eerder van plan Saab te verkopen aan de Zweedse fabrikant van exclusieve sportauto’s Koenigsegg. Die trok zich echter eind november terug uit de onderhandelingen. Daardoor bleef Spyker als enige kandidaat over om Saab over te nemen. Het Chinese Beijing Automotive Industry (BAIC) zei vorige week de technologie van de oude Saabmodellen 9-3 en 9-5 over te nemen.
GM kocht in 1990 een belang van 50 procent in Saab en in 2000 werd het bedrijf volledig overgenomen. Sinds 2001 heeft Saab echter geen winst meer geboekt. Begin dit jaar besloot GM om Saab te verkopen en zich op de vier automerken Chevrolet, Cadillac, GMC en Buick te richten.
Saab werd in 1937 als vliegtuigfabrikant opgericht. Het bedrijf bouwt sinds 1947 auto’s.