Economie

Albert Heijn geeft klanten informatie over schandaal

Supermarktketen Albert Heijn, onderdeel van Ahold, licht zaterdag de klanten in over de verwikkelingen van de afgelopen dagen. Het is vooral de bedoeling hen gerust te stellen.

ANP
28 February 2003 22:14Gewijzigd op 14 November 2020 00:10

Het is de eerste keer sinds de openbaarmaking van de boekhoudproblemen dat het bedrijf zijn klanten in Nederland massaal toespreekt. De malaise van het moederbedrijf treft trouwe klanten ook in de portemonnee. Ongeveer 148.000 consumenten die meedoen aan het AH Vaste Klanten Fonds hebben de waarde van hun beleggingen zien kelderen. De afgelopen dagen hebben klanten bovendien massaal hun zegeltjes ingeleverd, omdat ze bang zijn dat deze hun waarde verliezen.

Het bedrijf kreeg 13.000 telefoontjes van bezorgde deelnemers aan het Vaste Klanten Fonds. „Mensen waren onzeker of uitten hun teleurstelling”, zei een woordvoerder van Albert Heijn. „Wij moeten vaak uitleggen hoe het fonds in elkaar steekt.”

Een dezer dagen krijgen daarom alle 148.000 deelnemers een brief thuisgestuurd. Daarin wordt uitgelegd hoe het fonds werkt. Het geld dat klanten inleggen, wordt voor ongeveer de helft belegd in aandelen Ahold en wordt voor de helft gestoken in een achtergestelde lening aan het concern.

Ahold heeft de afgelopen dagen honderden telefoontjes en e-mails gekregen met vragen van personeel of vragen die medewerkers weer van klanten kregen. Vragen over pensioenen, het Vaste Klanten Fonds, zegeltjes en alle verdere voorzieningen voerden daarbij de boventoon.

Ook de gepensioneerde werknemers van Albert Heijn krijgen binnenkort van hun voormalige werkgever een brief. Daarin staat dat het pensioen niet in gevaar komt.

Het winkelend publiek krijgt zaterdag te horen dat het bedrijf blijft doen wat „wij al 115 jaar met veel energie en toewijding succesvol doen: u als klant zo goed mogelijk van dienst zijn.”

In een pamflet legt Albert Heijn verder uit dat de waarde van de opgespaarde zegeltjes is gegarandeerd. Het meldt verder mee te leven met de trouwe klanten die meedoen aan het Vaste Klanten Fonds. Hun geld is tenslotte voor de helft belegd in aandelen Ahold, waarvan de koers na bekendmaking van het gesjoemel, omlaaggierde.

Ten slotte benadrukt Albert Heijn dat er geen verband is tussen de ontwikkeling van de beurskoers van het aandeel Ahold en het spaargeld op de AH Spaarrekening. Deze bedragen beheert Aegon Bank.

Directievoorzitter Dick Boer van Albert Heijn heeft afgelopen dinsdag in een brief aan alle medewerkers geschreven dat Albert Heijn zijn eigen koers blijft varen. „Met jou aan boord heb ik er het volste vertrouwen in dat we ook deze slag winnen”, aldus Boer. „Houd de trots vast en bewijs onze klanten dat Albert Heijn de beste keus is die ze kunnen maken.”

De Consumentenbond vindt dat de supermarktketen verplicht is de klant goed in te lichten over de spaarregelingen en de zegeltjes. Daar zal de bond ook op letten. Overigens is de organisatie nauwelijks gebeld door verontruste consumenten. Albert Heijn meldt dat klanten die geen zegels hebben of deelnemers zijn in het Vaste Klanten Fonds, spontaan aangeven geen behoefte te hebben aan informatie. „Zij komen gewoon voor hun dagelijkse boodschappen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer