Economie

IATA: groter verlies luchtvaart in 2010

AMSTERDAM (ANP) – De wereldwijde luchtvaart komt volgend jaar uit op een groter verlies dan eerder gedacht. Dat stelde de internationale brancheorganisatie International Air Transport Association (IATA) dinsdag.

15 December 2009 12:56Gewijzigd op 14 November 2020 09:22
Schiphol. Foto ANP
Schiphol. Foto ANP

De organisatie gaat uit van een verlies van 5,6 miljard dollar (3,9 miljard euro), grotendeels door stijgende brandstofkosten. Eerder ging IATA nog uit van 3,8 miljard dollar verlies. Het verwachte verlies is wel minder groot dan in het ’rampjaar’ 2009.Dit jaar komt het verlies uit op 11 miljard dollar, zo verwacht de organisatie. Dat verlies werd in september opgeschroefd van 9 miljard dollar. Toen zei IATA dat zelfs in 2011 winst onwaarschijnlijk was.

Luchtvaartmaatschappijen worden wereldwijd zwaar getroffen door de economische crisis. Met name het vrachtvervoer heeft zwaar te lijden onder de achteruitgang.

Ook daarvoor ging het echter niet goed in de luchtvaart. IATA becijferde dat tussen 2000 en 2009 de wereldwijde luchtvaart in totaal 49,1 miljard dollar verloor. „Dat is een gemiddeld verlies van 5 miljard dollar per jaar”, aldus bestuursvoorzitter Giovanni Bisignani van IATA.

Volgens hem is het ergste waarschijnlijk wel achter de rug, hoewel een herstel nog ver weg is. „Voor 2010 zien we enkele cruciale statistieken de goede kant op bewegen. De vraag zal naar verwachting blijven toenemen en luchtvaartmaatschappijen dringen hun kosten terug”. IATA verwacht dat de vraag naar tickets in 2010 4,5 procent zal stijgen. De vraag naar vrachtvervoer stijgt volgend jaar naar verwachting met 7 procent.

Bisignani voorziet aanhoudende druk van stijgende brandstofprijzen. De rendementen voor luchtvaartmaatschappijen worden steeds kleiner doordat vliegers hun tarieven hebben moeten verlagen om mensen in hun vliegtuigen te krijgen. Daarbij blijven de brandstofkosten stijgen.

„Zonder de fundamenten van de industrie structureel te veranderen blijft deze hyper–gefragmenteerde sector onrendabel”, aldus Bisignani. Hij doelt daarmee op grensoverschrijdende consolidatie, wat nu erg lastig is. Het samengaan van luchtvaartmaatschappijen van verschillende nationaliteiten wordt nu veelal gehinderd door beperkingen aan de eigendomsverhoudingen. „De volgende eeuw moet de consolidatie mogelijk maken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer