Stel strengere eisen aan CO2-uitstoot auto’s
Er zijn veel technische mogelijkheden om de CO2-uitstoot door auto’s te verminderen. Om deze ook daadwerkelijk toegepast te krijgen zijn strengere normen onontkoombaar, stellen ir. Arie Bleijenberg en dr. ir. Richard Smokers.
De klimaattop in Kopenhagen gaat deze week verder. Doel is om met zo veel mogelijk landen afspraken te maken over een sterke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Ook het verkeer zal hieraan moeten bijdragen.Vaak wordt ten onrechte gedacht dat vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s lastig en duur zou zijn. Dit klopt niet. TNO heeft becijferd dat de uitstoot van CO2 door het wegverkeer in 2040 kan zijn gehalveerd met alleen technische verbeteringen aan voertuigen en brandstoffen. Hiermee kan het verkeer een forse bijdrage leveren aan het verminderen van de verandering van het klimaat op aarde.
Een veelheid aan technieken is hiervoor nodig. Elektrische auto’s, biobrandstoffen en misschien ook waterstof zorgen voor schonere brandstoffen. Maar de grootste bijdrage komt door auto’s veel zuiniger te maken. Dit kan door een optelsom van veel verschillende verbeteringen zoals zuinige motoren, efficiëntere transmissies, terugwinning van remenergie en warmte uit motor en uitlaat, nog lagere luchtweerstand en gewichtsreductie. Internationale studies bevestigen de technische mogelijkheden om de CO2-uitstoot te halveren en ook het grote belang van verbetering van de energie-efficiency.
De technische verbeteringen komen echter niet vanzelf tot stand. Het is noodzakelijk dat overheden een scherp beleid voeren om de uitstoot van auto’s te verminderen. Zo is de luchtvervuiling door voertuigen de afgelopen decennia sterk verminderd door steeds strengere emissie-eisen te stellen.
Sleutel
Dit moet nu worden herhaald voor CO2. In de EU zijn afspraken gemaakt voor een gemiddelde uitstoot van 130 gram CO2 per autokilometer in 2015 en 95 g/km in 2020. Het is nodig en ook haalbaar om de vastgestelde normen aan te scherpen en voor 2025 te mikken op een uitstoot van bijvoorbeeld 60 g/km. Door deze strikte milieueisen zullen autofabrikanten veel van de al beschikbare manieren om auto’s zuiniger te maken ook daadwerkelijk gaan toepassen. De verkoop van de zuinige hybride auto’s zal verder gestimuleerd worden.
Dwingender CO2-eisen aan auto’s zijn ook cruciaal om de ambitieuze plannen van Nederland met elektrische auto’s te verwezenlijken. Na de gesubsidieerde proeftuinen met elektrische voertuigen die in 2010 van start gaan, is het nodig dat er een echte markt ontstaat voor elektrische voertuigen. Dit is nodig om toekomstperspectief te bieden aan de Nederlandse bedrijven die inzetten op elektrisch vervoer en om te voorkomen dat elektrische auto’s blijven steken in een gesubsidieerde hype.
Al met al zijn stringente CO2-eisen aan auto’s de belangrijkste sleutel voor groene innovatie van het verkeer.
De auteurs zijn respectievelijk marktmanager mobiliteit en strategisch adviseur duurzame mobiliteit bij TNO.