RD-abonnees uit de bocht
Een koerier, een wijkverpleegkundige, een bandenverkoper, een leraar natuurkunde en een rijinstructrice in spe hebben het verschil tussen zomer- en winterbanden aan den lijve ervaren.
Twaalf RD-abonnees kropen donderdag op het ANWB-Test- en Trainingscentrum in Lelystad achter het stuur. Bandenfabrikant Continental had drie Golfjes klaarstaan: eentje met zomerbanden, één met winterbanden en één met versleten winterbanden.Het verschil in remweg op nat en glad wegdek blijkt enorm. De auto met winterbanden komt bij een noodstop na pakweg 15 meter tot stilstand. De zomerbanden schieten –onder identieke omstandigheden– vele tientallen meters door. Een natte rotonde nemen op winterbanden verloopt vrijwel vlekkeloos, op zomerbanden schieten nogal wat bestuurders uit de bocht.
„Ik ben helemaal overtuigd”, zegt een deelnemer. „Mijn volgende auto krijgt winterbanden.” De positieve eigenschappen van deze speciale banden –meer grip, kortere remweg– komen al vanaf 7 graden Celsius tot hun recht.
„Winterbanden presteren eigenlijk vanaf 0 graden Celsius beter”, zegt Wim Brouwer van Continental eerlijk. „Wij houden echter 7 graden aan, zodat automobilisten voor hun eigen veiligheid vroegtijdig bij hun bandenbedrijf aankloppen en niet overvallen worden door winters weer.”
Kosten
Als uitgangspunt voor de kostenberekening van winterbanden geldt een middenklasser waarmee de eerste eigenaar 160.000 km rijdt. Gemiddeld gaat een set banden 40.000 km mee. De zomerband is van de maat 205/55H16 en kost 135 euro per stuk, terwijl de winterband 195/65H15 uitkomt op 90 euro per stuk. De genoemde 160.000 km komt neer op twaalf banden. Bij gebruikmaking van alleen zomerbanden levert dat een kostenpost op van 1620 euro. Wordt met deze auto 100.000 km op zomerbanden en 60.000 km op winterbanden gereden, dan komt dit neer op zes zomerbanden (810 euro), een winterset bestaande uit vier winterbanden plus stalen wielen (545 euro) en het in de looptijd vervangen van twee winterbanden (180 euro). De totale kosten bedragen in dit geval 1535 euro. Het verschil is 85 euro in het voordeel van de winterband, los van alle voordelen met betrekking tot de verkeersveiligheid. De kosten voor het wisselen van de banden en eventuele opslag zijn buiten deze berekening gehouden.
Profieldiepte
Anders dan bij een zomerband verliest een winterband zijn specifieke eigenschappen als de profieldiepte onder de 4 millimeter komt. Geen nood als dit profiel wordt bereikt aan het einde van de winterperiode. De ‘afgesleten’ winterband kan volgens Continental zonder problemen als zomerband worden afgereden. In de zomer slijten ze weliswaar iets sneller, maar de grip en het gedrag op nat wegdek is ruim voldoende om de banden verantwoord af te rijden tot de wettelijk minimale profieldiepte van 1,6 mm.