Nederlanders kopen voorzichtig
De Nederlanders hebben vorig jaar 1 procent meer goederen en diensten gekocht dan in 2001. De groei in 2002 was gelijk aan de bescheiden toename in 2001.
Bij de groei in 2002 speelde wel een incidentele factor een rol, namelijk stevige autoverkopen in december, zo blijkt uit donderdag gepubliceerde gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Mensen kochten op de valreep, vooruitlopend op de afschaffing van de premies op schone en zuinige wagens per 1 januari, vaak nog een auto. Daardoor kwamen de aanschaffingen van duurzame goederen in december 5,8 procent hoger uit dan een jaar eerder. Een dergelijke volumegroei is na december 2000 niet meer gemeten.
Vervoermiddelen gaven uiteindelijk een plus van 11,5 procent te zien. Ook elektronica deed het met 5,5 procent goed. Tegenover dit alles stond echter een aanzienlijke afname bij veel andere producten. Zo werd aan woninginrichting, lederwaren en schoenen, gecorrigeerd voor prijsveranderingen, bijna 5 procent minder uitgegeven.
De groei van de bestedingen aan duurzame goederen kwam voor 2002 uit op 1,5 procent. Het beeld van dalende aanschaffingen van sommige duurzame goederen en in de horeca, past bij de afnemende koopbereidheid zoals die naar voren komt uit het Consumenten Conjunctuur Onderzoek. Duurzame spullen staan bovenaan de lijst met zaken waarop consumenten het eerst bezuinigen bij een daling van hun netto-inkomen.
Van de consumenten geeft 9 procent aan te willen bezuinigen op kleding en schoeisel, 10 procent noemt de auto en 22 procent kiest voor andere producten. Aan vakantie en uitgaan zegt 19 procent minder uit te zullen geven en aan voeding 7 procent.