„Spoorwegovergangen allemaal opheffen”
De spoorwegovergangen in Nederland moeten worden opgeheven of tenminste grondig worden aangepakt. Dat stelt de Raad van de Transportveiligheid in een rapport dat donderdag is verschenen.
De raad komt tot deze conclusie naar aanleiding van een ongeval dat op 16 juni 2000 gebeurde op een overweg in het Gelderse Voorst. Hierdoor kwamen vijf personen om het leven. Uit onderzoek door de raad is gebleken dat er met de installatie op de overweg niets mis was. Wel werd er al jaren door verschillende verantwoordelijke instanties gesteggeld over aanpassing van de overweg.
Uit het rapport blijkt dat de samenwerking tussen wegbeheerders (veelal gemeenten) en spoorwegbeheerder (rijksoverheid) te wensen overlaat wat de veiligheidsgarantie van overwegen betreft. „Er is geen centrale verantwoordelijkheid voor het treffen van maatregelen en de financiering ervan”, zo meldt het rapport. In de gemeente Voorst bijvoorbeeld waren jarenlange onderhandelingen in een impasse geraakt over het opheffen of ondertunnelen van de overwegen.
De raad stelt voor dat alleen die overwegen mogen blijven waar wordt gecontroleerd of er geen verkeer meer tussen de slagbomen staat. De overigen moet verdwijnen of worden aangepast. De laatste jaren vallen er ongeveer dertig doden per jaar als gevolg van ongevallen op spoorwegovergangen. De schade als gevolg van deze ongevallen is aanzienlijk.
Hoewel het ministerie van Verkeer en Waterstaat de afgelopen jaren in toenemende mate geld ter beschikking heeft gesteld waarmee de veiligheid is verbeterd, wil de raad tot een structurele oplossing komen. Hij stelt voor dat „een veilige afwikkeling van het verkeer op overwegen neer wordt gelegd bij één instantie, die de beschikking zou moeten krijgen over voldoende financiële middelen en wettelijke bevoegdheden.”
Een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail benadrukte gisteren dat er de afgelopen tijd verscheidene maatregelen zijn genomen om de verkeersveiligheid te vergroten. Zo is het spooronderhoudsbedrijf onder meer bezig overwegen zonder bomen te voorzien van halve bomen. Dit project moet in 2005 klaar zijn.
ProRail constateert dat de verkeersveiligheid de laatste jaren door maatregelen op overwegen is toegenomen, terwijl het verkeer juist drukker is geworden. Verder wijt de railbeheerder ongevallen op spoorwegovergangen met bomen grotendeels aan menselijk falen. „Voor rare gevallen zoals een vrachtwagenchauffeur die pas geleden draaide op een overweg, kunnen wij geen verantwoordelijkheid nemen.”