Islam
”PKN moet duidelijk zijn naar christenen en moslims” (RD 10-11). Het is zinloos om te zoeken naar een grootste gemene deler tussen christenen en moslims, zo meldt dit artikel. Inderdaad, omdat de antichrist juist de grootste gemene vérdeler is. Zie ook Joh. 5:23, 1 Joh. 2:22 en 1 Joh. 2:23.
C. M. PetriLeyweg 669
2545 GL Den Haag
Door het geharrewar dat is ontstaan over het bouwen van minaretten (RD 1-12) kwam bij mij een eenvoudige vraag naar boven. Welke boodschap klinkt hierin door? Zou het ook de boodschap van Joh. 3:16 zijn?
J. Bos
Kerkewijk 77 (K. 129)
3901 ED Veenendaal
Na de gemeente Amsterdam, die de subsidiekraan voor levensbeschouwelijke organisaties dreigt dicht te draaien, is er opnieuw een gemeente waar hetzelfde dreigt te gebeuren: Rhenen.
In het interview met PvdA-wethouder Guichelaar van Rhenen (RD 4-12) staat een aantal zinsneden die je de haren ten berge doen rijzen. Hoe slecht het besluit is onderbouwd, blijkt wel uit de zin: „Als de NPV de enige organisatie was geweest, had het college zich beraden.”
Even verderop: „Wij subsidiëren muziekverenigingen waar ook christenen deel van uitmaken.” Dat kan dus nog net, maar o wee, als het een christelijke muziekvereniging zou zijn. Misschien zou de subsidie nog wel zijn verleend als er ook enkele andersdenkenden zouden meespelen?
Guichelaar ziet de kerken overigens niet als iets „engs.” Maar is het niet eng als je een wethouder zulke dingen hoort zeggen?
H. Mulder
Operadreef 217
3845 GN Harderwijk
Deze maand werden we geïnformeerd over het feit dat zowel een christelijke hospice in Nunspeet als de NPV in Rhenen geen subsidie krijgt (RD 3-12 e.v.). Worden hier geen selectieve keuzes gemaakt door lokale overheden tot schade van waardevol vrijwilligerswerk?
Bij deze politieke gebeurtenissen zijn zeker vragen te stellen.
Wil de overheid door het middel van subsidie te weigeren meer controle krijgen op de samenleving?
Welk artikel van de Nederlandse Grondwet wordt in genoemde situaties overtreden door mensen die handelen vanuit Bijbelse principes?
Op welke manier wordt de lichamelijke en de geestelijke volksgezondheid bedreigd door hulpverleners met een christelijke achtergrond?
A.B. Goedhart
Raadhuisstraat 18
4245 KG Leerbroek
Was in 2000 nog ruim de helft van de mensen van mening dat er te veel allochtonen in Nederland wonen, in 2008 was dat volgens de ”Sociale staat van Nederland 2009” gedaald naar 39 procent (RD 26-11). Hoewel de heftigheid van het integratiedebat anders doet vermoeden, is de Nederlandse bevolking door de jaren heen milder geworden.
Wat mij intrigeert, is hoe reformatorisch Nederland denkt over deze materie. Regelmatig lezen we over de gegroeide aanhang van Wilders. En wat is het effect van de minarettenmotie?
Ziet kerkelijk Nederland het verschil tussen politiek en praktisch christen-zijn? Is de Nederlandse godsdienstallergie bij reformatorische christenen een moslimallergie?
Veel asielzoekers komen uit landen die voor zending nauwelijks toegankelijk zijn. Bij de meesten staat de deur van de kleine ruimte die men met anderen deelt open. Met enige culturele kennis een gouden kans voor een bezoekje.
Veel kerkelijke gemeenten zijn niet of nauwelijks betrokken bij het zendingswerk onder asielzoekers. Dit jaar komen ruim 15.000 nieuwe asielzoekers naar Nederland. De meesten van hen sluiten de asielprocedure af zonder ooit een christen ontmoet te hebben. Hoe zullen zij geloven zonder die hen predikt? (Rom. 10).
In ons werk voor stichting Gave onder asielzoekers zien we dat ook (juist?) moslims tot bekering komen. Er gebeuren wonderen waarvan veel kerkmensen in Nederland geen idee hebben.
Laten reformatorische christenen bidden voor de bekering van moslims en de kans grijpen om te evangeliseren onder asielzoekers.
Henk van den Brink
De Steeneik 4
7325 HE Apeldoorn