Gedragscode voor sms-diensten
De consument moet vooraf weten wat de gevolgen zijn van een bericht naar een sms-dienst. Dat is de eis aan telecombedrijven van telecomwaakhond Opta, de Consumentenbond en de Stichting Ombudsman. Deze partijen spraken woensdag met elkaar over het ”sms-leed”.
Het probleem met de sms-diensten is dat mensen vaak niet in de gaten hebben dat ze een abonnement afsluiten. Ook is de manier van afmelden regelmatig vaag en onduidelijk. De telecombedrijven zijn het ermee eens dat er een gedragscode moet komen voor ongewenste leveranciers van tekstberichten. Eind april komen ze daarmee.
De Consumentenbond is begin februari gestart met een actie tegen ongewenste sms’jes. Via e-mail konden mensen hun klachten kenbaar maken. Inmiddels zijn al zo’n 1300 reacties binnengekomen, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. Half maart wordt een volledige inventarisatie gemaakt van alle klachten.
„We staan volledig achter de wensen van de Opta.” De bond wil echter nog een stap verder gaan. „De telecombedrijven moeten meer als creditcardbedrijf optreden. Dat wil zeggen dat ze moeten aantonen dat de klant om een sms heeft gevraagd. Op die manier loopt de consument geen risico.” Nu moet de klant het sms’je betalen, of er om gevraagd is of niet.
O2 heeft als voorschot op de gewenste maatregelen van de Opta eigen maatregelen genomen. Op de internetpagina van de telecomaanbieder staat de aan- en afmeldcode van 650 sms-diensten. Ook werkt het bedrijf met een ’noodknop’. Klanten kunnen daarmee alle sms-diensten blokkeren.
KPN maakte begin februari al bekend harder op te treden tegen bedrijven die misbruik maken van sms-diensten. Na een waarschuwing wordt het desbetreffende bedrijf afgesloten van het telefonienetwerk van KPN.
Op 11 maart spreken de partijen weer met elkaar. De belbedrijven komen dan met de opzet voor de gedragscode.