Buzz staakt vanaf april alle vluchten
Prijsbreker Ryanair staakt in de maand april voorlopig alle vluchten van het overgenomen Buzz. Bij een ingrijpende sanering verdwijnen 400 van de 600 banen en vier van de twaalf vliegtuigen.
Ryanair neemt per 1 april voormalige KLM-dochter Buzz over. De financiële situatie van de Britse prijsbreker is momenteel „extreem precair”, aldus moederbedrijf Ryanair. De dochteronderneming maakt een verlies van 1 miljoen euro per week.
Volgens Ryanair doet Buzz alles fout wat fout kan worden gedaan. De maatschappij kampt met een ongeschikte gemixte luchtvloot (zes Boeing 737’s, twee BAe 146’s), een slecht routenetwerk met verkeerde vliegfrequenties, te hoge tarieven om de vliegtuigen te vullen en teveel werknemers.
In januari was slechts de helft van de stoelen bezet. Buzz vervoert 3000 passagiers per medewerker, terwijl bij Ryanair dit aantal op 10.000 ligt. Verder lag in januari de bezettingsgraad op een schamele 48 procent.
Ryanair schrapt de 400 banen op het hoofdkantoor van de verkoop- en administratieve afdeling. Verder moet 25 procent van de vliegers en 80 procent van het cabinepersoneel op zoek naar een andere baan.
Passagiers die hebben geboekt voor Buzz-vluchten na 1 april krijgen hun geld terug, aldus Ryanair. Het bedrijf belooft dat de tarieven na de verwachte herstart de helft goedkoper zullen zijn.
Ryanair sluit echter ook niet uit dat Buzz na 1 april helemaal niet meer vliegt. Dat kan gebeuren als schuldeisers en medewerkers niet binnen twee weken instemmen met de sanering.
Bij een verwachte herstart op 1 mei vliegt Buzz nog op de helft van de huidige 24 bestemmingen. Daarbij vervalt in elk geval de route tussen Londen Stansted en Amsterdam Schiphol.
De reisbrancheorganisatie ANVR noemt het stijlloos en schandalig dat Ryanair zo met consumenten omspringt. „Het bedrijf zal er best zijn redenen voor hebben, maar de consument moet maar zien dat hij elders een vlucht kan boeken.” Het ANVR meent dat het juridisch niets kan doen tegen het besluit.