Verbazing over geldtekort Rijkswaterstaat
De Tweede Kamer en de belangenorganisaties van automobilisten en vervoerders hebben woensdag met verbijstering gereageerd op het bericht dat Rijkswaterstaat een acute stop heeft afgekondigd op nieuwe investeringen.
CDA, VVD en GroenLinks hebben woensdag direct kamervragen gesteld over de kwestie. CDA en VVD denken dat er samenhang is met de andere financiële problemen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Recent kwam aan het licht dat er onvoldoende geld is voor onderhoud aan de spoorwegen en dat de Betuwelijn weer miljoenen euro’s duurder is dan gedacht.
Minister De Boer zou waarschijnlijk donderdag in een brief aan de Kamer tekst en uitleg geven over de gevolgen van de investeringsstop. Zijn woordvoerster liet woensdag weten dat de maatregel geen gevolgen heeft voor de lopende projecten. Als Rijkswaterstaat verplichtingen is aangegaan, zal de dienst deze nakomen.
De 400 miljoen euro die dit jaar nodig is voor de aanleg van de hogesnelheidslijn en het weg- en wateronderhoud is beschikbaar. Om financiële problemen aan het eind van het jaar te voorkomen, wil Rijkswaterstaat eerst een goede inventarisatie van de verplichtingen die de regionale directies zijn aangegaan. Op landelijk niveau is daar momenteel geen goed zicht op.
De verkeersorganisaties zijn boos en zijn bang voor vermindering van de bereikbaarheid. Volgens het Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is de verplichtingenstop „desastreus.” De werkgeversvereniging van vervoersbedrijven noemt de maatregel „een streep door de rekening voor eenieder die in het vervoer zijn brood verdient.”
De verladersorganisatie EVO vindt de voorgenomen uitgavenstop onacceptabel. „Het is schandalig dat een project als de aanleg van de hogesnelheidslijn hiervan een belangrijke oorzaak is. Wij roepen al jaren dat de overheid zich in eerste instantie moet concentreren op onderhoud en uitbouw van bestaande infrastructuur, in plaats van zichzelf te verliezen in zogenaamde hightechprojecten. Gezien de achterstand in aanleg en onderhoud van de Nederlandse infrastructuur hielden de gereserveerde budgetten al niet over. De aangekondigde uitgavenstop brengt Nederland nog verder weg van een adequate infrastructuur”, aldus de EVO.
De autolobby, verenigd in Bovag en RAI, heeft „met verbijstering” kennisgenomen van het bericht dat gelden voor de aanleg van wegen bij Rijkswaterstaat zijn bevroren. „Hoewel op dit moment volstrekt onduidelijk is wat nu precies de gevolgen zijn, moet er in ieder geval rekening mee worden gehouden dat bestaande projecten worden vertraagd. Daardoor zal de achterstand op het Nederlandse wegennet alleen nog maar verder toenemen. Dit betekent dat er zelfs nog geen begin kan worden gemaakt met het aanpakken van het fileprobleem.”
De organisaties van de autobranche zijn vooral verontwaardigd omdat de nu ontstane situatie voortkomt uit verkeerde beleidskeuzes. „Jarenlang is bij de besteding van overheidsgelden voor infrastructuur voorrang gegeven aan de hogesnelheidslijn en de Betuweroute. Aan deze projecten zijn inmiddels miljarden besteed, naar nu blijkt ten koste van de broodnodige investeringen in wegen en voorzieningen voor het openbaar vervoer.”