Buzz annuleert alle vluchten in april
Luchtvaartbedrijf Buzz annuleert alle vluchten in de maand april en mogelijk ook daarna. Het bedrijf heeft deze tijd nodig voor een ingrijpende sanering. Daarbij verdwijnen vierhonderd van de zeshonderd banen en vier van de twaalf vliegtuigen.
Dat heeft moederbedrijf Ryanair woensdag bekendgemaakt. Volgens Ryanair is de maatregel nodig omdat de voormalige KLM-dochter Buzz momenteel 1 miljoen euro verlies per week maakt.
„De financiële positie van Buzz is extreem precair”, aldus het bedrijf in een verklaring. Als oorzaken noemt het een ongelukkig vliegschema, de stagnerende economie, te veel werknemers, toenemende concurrentie en te hoge tarieven. In januari was minder dan de helft van alle stoelen bezet.
Passagiers die hebben geboekt voor Buzz-vluchten na 1 april, krijgen hun geld terug, aldus Ryanair. Het bedrijf belooft dat de tarieven na de verwachte herstart de helft goedkoper zullen zijn. Ryanair sluit echter niet uit dat Buzz na 1 april helemaal niet meer vliegt. Dat kan gebeuren als schuldeisers en medewerkers niet binnen twee weken instemmen met de sanering.
In elk geval stopt Buzz, dat de Londense luchthaven Stansted als thuishaven heeft, met de helft van de huidige 24 bestemmingen. De vluchten tussen Londen Stansted en Amsterdam Schiphol vervallen definitief. Buzz verdwijnt daarmee uit Nederland. Op andere bestemmingen zal volgens Ryanair vaker worden gevlogen dan nu.
De reisbrancheorganisatie ANVR noemt het stijlloos en schandalig dat Ryanair zo met consumenten omspringt. „Het bedrijf zal er best zijn redenen voor hebben, maar de consument moet maar zien dat die elders een vlucht kan boeken”, aldus een woordvoerder. De ANVR meent dat het juridisch niets kan doen tegen het besluit.
Ook de Consumentenbond vindt dat de passagiers erg zwak staan. „Dit toont des te meer aan dat de positie van de luchtvaartpassagier beter moet”, aldus een woordvoerster. „De voorwaarden moeten klantvriendelijker. Geld teruggeven is het minste. Buzz zou ook een andere vlucht moeten regelen voor de consument.”
Een woordvoerder van de Britse vakbond TGWU zegt meer duidelijkheid te willen over de ontslagen. Juridische actie tegen Ryanair is niet uitgesloten, ondanks de dreigementen van de directie. FNV Bondgenoten ziet geen rol voor zichzelf weggelegd, omdat het bedrijf onder Brits recht valt.
De KLM verkocht Buzz 3 februari voor 30 miljoen euro. De Nederlanders verwachtten weinig winst bij de prijsvechter. De Europese Commissie moet de overname nog goedkeuren. Ryanair en KLM verwachten dat de overname voor 1 april is afgerond.
De Nederlandse maatschappij is niet blij met de vierhonderd ontslagen. „Wij hebben er bij de verkoop alles aan gedaan om zoveel mogelijk banen te behouden”, zei een woordvoerder.