KLM kleurt een beetje oranje
AMSTELVEEN (ANP) – Om het imago op te frissen en om de Nederlandse wortels te benadrukken gaat luchtvaartmaatschappij KLM naast het vertrouwde blauw steeds meer gebruik maken van de kleuren wit en oranje. „Blauw blijft, dat zit in ons DNA. Maar het blauw moet frisser daarom gaan we meer wit gebruiken. Oranje is als kleur complementair aan blauw en onderstreept onze Nederlandse wortels", zegt Frank Houben, verantwoordelijk voor het merkbeleid bij KLM.
Toen KLM in 2004 fuseerde met het veel grotere Air France dachten sceptici dat het merk KLM ten onder zou gaan in het fusieproduct. „Niets is minder waar", aldus Houben. „Air France heeft alle belang bij een sterk merk KLM".Het oranje is er hier en daar al ingeslopen bij KLM. Zo is het te zien in de magazines die KLM uitgeeft, zoals IFly. In 2010 wordt de kleur nog veel zichtbaarder voor het publiek wanneer bijvoorbeeld de KLM–site wordt aangepakt. „Overal komen oranje details, de kleur wordt vooral functioneel gebruikt zoals voor buttons of rubrieken".
In de nieuwe kleuren van KLM zal blauw zo’n 60 procent van het kleurgebruik voor zijn rekening nemen, wit dat het blauw moet versterken 30 procent en oranje 10 procent.