Duizenden banen op de tocht bij Opel Antwerpen
De fabriek van Opel in Antwerpen lijkt het grootste slachtoffer te worden van de sanering die General Motors (GM) wil doorvoeren bij zijn Europese dochterbedrijf. De Amerikaanse autoconcern deed woensdag de plechtige belofte dat de vier Duitse fabrieken openblijven.
Interimtopman Nick Reilly van de Europese tak van GM zei woensdag in Duitsland dat de toekomst van de activiteiten in Antwerpen „onzeker” is.De sanering volgt op het besluit van de Amerikanen eerder deze maand om Opel niet te verkopen aan de Canadees-Russische combinatie Magna/Sberbank. GM heeft zich ontworsteld aan hun eigen financiële problemen en heeft nu voldoende vertrouwen om Opel weer winstgevend te krijgen. Wel dienen dan de kosten bij de Europese tak, waar ook Vauxhall onder valt, met 20 procent te worden teruggebracht.
GM wil in Europa ongeveer 9000 van de 50.000 banen schrappen. Reilly specificeerde niet waar hoeveel banen zullen verdwijnen, maar gaf aan dat 50 tot 60 procent voor rekening komt van de Duitse fabrieken, die circa 25.000 mensen in dienst hebben. Toch werd in Duitsland positief gereageerd. Werknemers vreesden dat Opel daar een of twee fabrieken wilde sluiten.
Dinsdag liet Reilly al weten dat de fabriek in Bochum, waar 5200 mensen werken, blijft draaien.
In Antwerpen, waar Opel het model Astra produceert, werken zo’n 2600 mensen. De voorzitter van de Europese ondernemingsraad van Opel, Klaus Franz, onthulde dat volgens het huidige plan ruim 2300 banen in de Belgische stad moeten verdwijnen. Het zou hier gaan om alle productie-medewerkers. GM wilde dit niet bevestigen. Directeur Reilly zei dat een werkgroep de komende weken zal uitzoeken wat de mogelijkheden voor de Belgische activiteiten zijn.
De Vlaamse premier Peeters zei woensdag zich niet bij een sluiting van de fabriek in Antwerpen te willen neerleggen. „Ik zal de komende tijd alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat Opel Antwerpen een duurzame toekomst krijgt.”
Rudi Kennes van de socialistische vakbond ABVV meent dat er indirect bijna 10.000 banen op het spel staan. „GM wilde tot voor kort helemaal niet nadenken over de toekomst van Opel Antwerpen. Alles was gericht op sluiting. Nu is een van de mogelijkheden dat in Antwerpen een lichte terreinwagen wordt geassembleerd.”
Als de fabriek de productie krijgt toegewezen, hoeven er volgens de vakbonden ‘slechts’ 750 banen te verdwijnen.
Naast Duitsland en België krijgen de vestigingen in Groot-Brittannië en Spanje te maken met ontslagrondes. De klappen zijn hier echter minder groot. Or-voorzitter Franz zei dat in Luton ruim 300 banen op de tocht staan; in Zaragoza gaat het om 900 arbeidsplaatsen. Naar zijn zeggen zullen de Duitse bond IG Metall en werknemersvertegenwoordigers niet accepteren dat de reorganisatie „grotendeels ten koste van België en Duitsland” wordt doorgedrukt.