Economie

Voertuigen in rouw en trouw

Soms komen z’n klanten er niet uit. De bruid wil voor de dag van haar leven een romantische oldtimer, de bruidegom een snelle sportwagen. Autoverhuurbedrijf Meijers levert allebei. Meer dan eens moet directeur Meijers de bruidegom bijstaan. „Anders moet hij altijd het onderspit delven.” Verhuur van vervoermiddelen voor rouw en trouw.

24 February 2003 10:59Gewijzigd op 14 November 2020 00:09
UTRECHT - De stal van autoverhuurbedrijf Meijers in Utrecht telt een dikke zestig exclusieve auto’s, van nostalgische oldtimers tot snelle sportwagens. Het beroemdste exemplaar in de collectie is een voormalige hofauto van prinses Juliana, de Rolls-Royce
UTRECHT - De stal van autoverhuurbedrijf Meijers in Utrecht telt een dikke zestig exclusieve auto’s, van nostalgische oldtimers tot snelle sportwagens. Het beroemdste exemplaar in de collectie is een voormalige hofauto van prinses Juliana, de Rolls-Royce

De stal van Meijers aan de Amsterdamsestraatweg in Utrecht telt een dikke zestig paradepaardjes. Luxe limousines, snelle sportwagens en nostalgische klassiekers. Eén ding hebben de auto’s gemeen. Ze zijn exclusief. Neem nu de 9 meter lange super stretched Lincoln met tv, koelkast en bar, de langste van Nederland. Of de hagelwitte Rolls-Royce Silver Wraith van de aartsbisschop van Canterbury of de gevleugelde, roze Cadillac uit 1959 van popartiest Elvis Presley.

Het segment ”stoer en snel” telt een Lamborghini Diablo, een Ferrari 335 GTS, een Porsche 911 en een Audi TT. De categorie ”koddig” kent een Kevertje Cabrio met rieten picknickmand op de achterklep. „Onze Herby”, grapt eigenaar Meijers. Het mooiste exemplaar is -tien tegen een- een langgerekte Excalibur uit de Verenigde Staten. Gebogen spatborden, ingepakte reservewielen op de treeplank.

Het beroemdste exemplaar in de miljoenen euro’s kostende collectie is zonder enige twijfel de voormalige hofauto van prinses Juliana waarin Willem-Alexander en Máxima op hun trouwdag rondtoerden. De zwarte lak van de onwaarschijnlijk fraaie Rolls-Royce Silver Wraith Landaulette glimt in de schijnwerpers.

Op de binnenportieren prijken gouden kroontjes, aan de buitenkant zijn aan beide zijden kroontjes met een fraai gestileerde J aangebracht. Een antieke autoradio, links achterin, naast de achterbank van beige velours, heeft draaiknoppen met gouden kroontjes.

Voor de klanten -„uit het hele land”- is de keus niet altijd gemakkelijk. Meijers krijgt „hele families” over de vloer. „Vergeet niet dat trouwen één grote ceremonie is. Een aanstaand bruidspaar neemt soms alles mee: moeder, schoonmoeder, vader, schoonvader, zussen, schoonzussen, vriendinnen. Als een dochter trouwt, trouwt de moeder mee.”

Meijers maakt regelmatig mee dat aanstaande bruidsparen in zijn showroom in de clinch raken. „Soms komen ze er echt niet uit. De bruidegom wil een snelle sportwagen, de bruid een nostalgische oldtimer. Tja, dan heb je een probleem.” Af en toe stuurt hij een bruidspaar weg. „Ga er nog maar eens over nadenken. Als ze willen, komen ze toch wel terug.”

Het gebeurt volgens Meijers regelmatig dat een bruidspaar de taken verdeelt. „Bruidegommen zeggen dan tegen hun bruid: Jij mag de hele dag regelen, maar ik kies de auto.” Bij trouwerijen zijn klassiekers het meest in trek. „Het gros gaat voor antiek en klassiek. Toch romantisch, hè?” Een oldtimer is ook praktischer dan een sportauto. „Je hebt wat meer ruimte, de jurk kreukelt niet zo.”

Het autoverhuurbedrijf bestaat sinds 1928. Inmiddels is de derde generatie in het familiebedrijf actief. Meijers is tussen de auto’s opgegroeid. „Ik ben zo van de schoolbanken aan het werk gezet. Poetsen, wassen, schrobben”, vertelt de Utrechter. „Hoe gaat zoiets? Je komt uit school en je krijgt een spons in handen geduwd. Want die auto daar moet schoon afgeleverd.” Volgens hem is dit de beste methode. „Zo moet je het vak leren.”

Hoeveel ritten het bedrijf -met een nevenvestiging in Stadskanaal- op jaarbasis maakt, wil de autoverhuurder niet zeggen. „De concurrentie, hè?” Een vast klantenbestand kent het bedrijf nauwelijks. „De meeste mensen komen maar eens in hun leven bij ons. Sommigen twee of drie keer…” Prijzen rekent Meijers in dagdelen. Voor een Excalibur vraagt het verhuurbedrijf 480 euro per dagdeel van vijf uur. „Meestal is dat voldoende. Daarbovenop komen de kosten van 1,25 euro per kilometer, inclusief brandstof.

Vrijwel alle auto’s krijgen voor die prijs ook een begeleider cq. chauffeur mee. „Veel auto’s hebben een open kap. Wie doet die dicht als het tijdens de kerkdienst ineens gaat regenen?” Bovendien eist de verzekeringsmaatschappij begeleiding bij de exclusieve auto’s. Af en toe krijgt Meijers een voertuig met schade terug. „Dan doe ik niet vriendelijk meer”, zegt hij. „Hoewel… Het kan iedereen natuurlijk overkomen. Als je daar niet tegen kunt, moet je niet aan dit werk beginnen.”

Bedrijven zetten exclusieve huurauto’s nog wel eens in als oppepper voor hun personeel. Of als beloning bij een bijzondere prestatie. „Iemand die bijvoorbeeld 500 wasmachines verkoopt, kan kiezen uit een weekje CenterParcs, parasailen of een paar dagen in een Ferrari rijden. Nou, de meesten weten het dan wel.”

Een aparte categorie in het werk van Meijers vormen begrafenissen. De autoverhuurder heeft onlangs speciaal enkele stijlvolle Rolls-Royce-volgauto’s bij zijn lijkauto aangeschaft. Dezelfde kleurstelling, dezelfde uitvoering. „Bij onze eerste begrafenis vertelde de weduwe: „Tweeëndertig jaar geleden hebt u ons trouwgereden, het tegenovergestelde.” Het is dankbaar werk als je iemand een goed verzorgde dag kunt geven. In rouw en trouw.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer