Japans mobiel internet in Nederland
Albert Heijn stuurt de vakantiefoto’s rechtstreeks naar je telefoon, MeteoConsult waarschuwt voor een dreigende regenbui, de BelBios toont alvast wat plaatjes van de film die vanavond te zien is, Radio538 voorziet het toestel van een top-40-melodie en De Telegraaf probeert Nederland nu ook via de telefoon wakker te houden. Het mobieltje dreigt drastisch te veranderen. KPN wil het succesverhaal van het Japanse mobiele internet naar Nederland kopiëren.
In de regel zijn het Japanse of Koreaanse dames die poseren met hippe telefoons, maar maandag was het een westers gezicht. Op het opengeklapte scherm staat een speciaal voor de telefoon ontworpen internetpagina van jongerenmuziekzender TMF, met een foto van een popzangeres en een paar regels tekst. Uit het luidsprekertje op de rug van de telefoon komt een behoorlijke portie kabaal.
Dat typeert de nieuwe dienst die dit voorjaar op de markt moet komen en waarvan KPN gisteren een voorproefje gaf. I-mode is vooral fun. Natuurlijk zijn er beurskoersen, weerkaartjes en nieuwsberichten te vinden, maar net als in Japan ligt het accent op nieuwe belmelodietjes, op plaatjes voor het scherm, de laatste roddels over popzangers, een kaartspel en voetbalnieuws.
KPN heeft hoge verwachtingen van i-mode. Mark de Jong, lid van de raad van bestuur van KPN Mobile, zegt dat het bedrijf uitgaat van eenzelfde groeipatroon als in Japan. „We willen het succes van Japan naar Nederland halen en we hebben het businessmodel nagenoeg één op één overgenomen. We verwachten dat alle Nederlandse mobiele bellers potentiële i-modegebruikers zijn. In Japan zijn nu alleen maar i-modetelefoons meer te koop en 70 procent van de klanten van NTT DoCoMo gebruikt die dienst ook.”
NTT DoCoMo is het lichtende voorbeeld voor KPN. NTT is het grootste telecombedrijf ter wereld en dankt een deel van zijn succes aan de stormachtige groei van i-mode. Directeur i-mode-strategie Takeshi Natsuno strooit met de laatste cijfers: „Het is nu twee jaar en tien maanden geleden dat we met i-mode gestart zijn en we hebben nu 29.744.882 gebruikers. Japan heeft 120 miljoen inwoners, dus een kwart van de Japanners gebruikt i-mode.” De groeicurve is iets minder steil dan eind 2000, maar nog steeds melden zich elke week 180.000 nieuwe klanten.
Inkomsten
De Japanse fabrikant NEC heeft speciaal voor KPN een toestel ’vernederlandst’, de N21i. De Jong wil niet zeggen hoeveel toestellen er besteld zijn, maar in elk geval meer dan 50.000. „We hebben er plenty van. Bovendien komen er in de loop van 2002 andere modellen op de markt.”
Het is nog niet bekend hoeveel de nieuwe dienst gaat kosten. Japanners betalen 3 euro per maand als ze van i-mode gebruik willen maken. Een deel van de mobiele diensten is daarna gratis, maar niet alles. „Voor sommige sites moet een vast laag bedrag per maand betaald worden. Het grootste deel daarvan, 85 procent, gaat naar de eigenaar van de site.” De Jong verwacht verder inkomsten doordat i-mode nieuwe klanten zal aantrekken en door het extra telefoonverkeer: Japanse i-modegebruikers bellen beduidend meer.
KPN is het eerste bedrijf dat de nieuwe dienst naar Europa haalt. De Jong: „We hebben een exclusief contract voor tien jaar gesloten met DoCoMo voor Nederland, Duitsland en België.”
De toestellen werken via het gsm-netwerk, maar met een drie keer zo hoge snelheid als de huidige toestellen. Dat komt omdat ze gebruikmaken van de GPRS-techniek, die 30 tot 46 kilobit per seconde aanlevert. Daarom durft Twan Cats van KPN Mobile ook beloven dat i-mode stukken sneller werkt dan WAP. WAP is het mobiele internet waar veel mobieltjes nu al mee uitgerust zijn, maar dat niet erg populair is omdat het duur en traag is. I-mode moet dat probleem oplossen omdat de telefoon altijd aan is, de gebruiker hoeft niet eerst in te bellen om naar een site te gaan.
Erotiek
KPN heeft inmiddels contracten gesloten voor zo’n zestig i-modesites. Dat zijn de zogenaamde gecertificeerde sites, die in het speciale i-modeportaal van KPN terechtkomen, zodat klanten die eenvoudig kunnen vinden. Verder zullen er spontaan allerlei andere i-modesites ontstaan, verwacht Cats. „Ze bestaan nu al, ook al zijn er nog geen i-modetelefoons in de handel. Er is bijvoorbeeld een heel populaire Harry Potter-site en de Universiteit Twente is bezig een eigen community te bouwen. Je kunt dat zelf thuis op je pc doen. We hebben daar totaal geen controle op.
Ik denk ook dat je een hoop erotiek zult zien. Niet bij de gecertificeerde sites, want daar zijn duidelijke afspraken over.” Voor KPN ligt de grens bij „een beroemd mannenblad dat overal in de winkels ligt”, hoewel het contract met Playboy nog niet 100 procent rond blijkt te zijn. „Maar op de niet-officiële sites zal zeker de wat heftiger erotiek aangeboden worden.”
Cats zegt dat er zeker een filter komt dat grote misstanden als racisme en kinderporno tegenhoudt, maar over de ’gewone’ porno is nog niet nagedacht. „We gaan ervan uit dat kinderen dat niet zo gemakkelijk kunnen vinden en we wachten eerst de ontwikkelingen af.”
Ook daarin had KPN van Japan kunnen leren. De porno-industrie in Japan is enorm ontwikkeld, en i-mode speelt daar een niet-onbelangrijke rol in. NTT DoCoMo weert zulke sites uit haar officiële portaal, maar blokkeert ze niet. Het intikken van het adres is voldoende om ze op de telefoon te zien. Vooralsnog gaat Cats niet verder dan de garantie dat ongewenste reclame van zulke sites of contactadvertenties geweerd zullen worden.