Achterdocht over Herculesramp blijft
Bij nabestaanden en overlevenden overheerst ruim dertien jaar na de Herculesramp nog steeds achterdocht over de oorzaak en over het verloop van de reddingsoperatie.
Bestuurslid Wim Kossink van de Stichting Herculesramp 1996 zei dat dinsdag bij de presentatie van het boek ”Vergeten ramp”, dat journalist Hans Matheeuwsen over het ongeluk heeft geschreven.Naar aanleiding van de publicatie van het boek heeft de stichting het ministerie van Defensie gevraagd om een nieuw, onafhankelijk onderzoek.
Kossink noemde een onderzoek door de Onderzoeksraad Voor Veiligheid van prof. mr. Pieter van Vollenhoven als optie.
De Herculesramp kostte op 15 juli 1996 34 inzittenden het leven. Hulpverleners wisten niet dat het Fanfarekorps Koninklijke Landmacht aan boord van het vliegtuig was. De slachtoffers werden pas meer dan twintig minuten na de crash ontdekt. De schuldvraag werd zelfs na meer dan twintig onderzoeken niet duidelijk beantwoord.
Matheeuwsen zegt dat zijn boek nieuwe feiten bevat. In tegenstelling tot eerdere beweringen is de brandweer van de Vliegbasis Eindhoven bijvoorbeeld niet eerder dan de burgerbrandweer begonnen met het redden van inzittenden.
De luchtverkeersleiding wilde de Hercules niet tot het Nederlandse luchtruim toelaten vanwege een kapotte transponder.
Technisch ingenieur Harry Horlings voerde voor het boek een eigen analyse uit van de oorzaak van de ramp en concludeert dat de Belgische bemanning van het ramptoestel vanwege de lage snelheid nooit voor een doorstart had mogen kiezen.
Matheeuwsen beweert niet dat zijn boek dé waarheid over de Herculesramp bevat, maar zegt wel dat zijn weergave zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid stsaat.
Staatssecretaris De Vries (Defensie) liet via een woordvoerder in een reactie weten dat hij het boek samen met deskundigen grondig zal bestuderen en bekijken of er aanleiding is om aan het verzoek van de nabestaanden te voldoen. Hij begrijpt dat er voor de nabestaanden altijd vragen zullen blijven bestaan en wijst erop dat er al heel veel onderzoek is gedaan.
De stichting Herculesramp 1996 streeft de belangen na van de nabestaanden en organiseert herdenkingen en ontmoetingsdagen. Ze zet zich ook in voor de bevordering van de veiligheid bij militair luchtvervoer.