Kerk & religie

Kritisch tegenover zwakheden evangelischen

„De opkomst van de evangelische beweging en de evangelicalisering van de kerken vragen om een herbezinning op de eigen gereformeerde identiteit.”

Van een medewerker
13 November 2009 10:20Gewijzigd op 14 November 2020 09:08
PUTTEN – In Putten had donderdag de Hervormde Predikantsvrouwencontio plaats. Een van de sprekers, J. H. Jacobs-Gravesteijn, sprak over ”Calvijn en de positie van de vrouw”. Foto RD, Anton Dommerholt
PUTTEN – In Putten had donderdag de Hervormde Predikantsvrouwencontio plaats. Een van de sprekers, J. H. Jacobs-Gravesteijn, sprak over ”Calvijn en de positie van de vrouw”. Foto RD, Anton Dommerholt

Dat heeft prof. dr. G. van den Brink donderdag in Putten gezegd tij­denszijn lezing voor de Hervormde Predikantsvrouwencontio.Prof. Van den Brink, hoogleraar geschiedenis van het gereformeerd protestantisme in Leiden, sprak over de verhouding tussen gereformeerd en evangelisch. Hij ziet in veel gemeenten vooral jongeren de overstap maken naar een evangelische gemeente. Daarnaast ziet hij binnen de kerken, in allerlei modaliteiten, een groeiende tendens van evangelicalisering.

De hoogleraar schrijft dat onder andere toe aan culturele verschuivingen als individualisering en subjectivering. Ook constateert hij onvrede in de kerken vanwege ingezonkenheid, wereldgelijkvormigheid en traditionalisme.

Uitvoerig ging prof. Van den Brink in op wat gereformeerd en evangelisch met elkaar gemeen hebben en waarin zij van elkaar verschillen. Voor beide is de Bijbel bron en norm van geloof en leven. „Evangelischen lezen echter Bijbelteksten vaak als losse teksten”, zei hij. Beide erkennen eveneens dat wij afhankelijk zijn van God en Zijn leiding en leggen de nadruk op de persoonlijke geloofsrelatie met God in Christus.

Beide concentreren zich op de kern van het Evangelie. „Van daaruit hebben wij een appellerende prediking met een oproep tot geloof en bekering. Maar het heil hangt niet af van mijn keuze voor Jezus, zoals vaak bij evangelischen het geval is.”

Prof. Van den Brink benadrukte dat de kerk katholiek is, wat tot uitdrukking komt in gemeenteopbouw. In evangelische kringen is echter minder of helemaal geen sprake van structuren, belijdenissen en ambten. „Gemeenten zijn geen eilandjes op zichzelf”, zei hij.

De verhouding tussen gereformeerd en evangelisch is volgens prof. Van den Brink een spanningsvolle relatie. „Er is geen aanleiding om evangelischen te verketteren, er valt van hen te leren. Er is wel aanleiding om kritisch te staan tegenover de zwakheden van de evangelische beweging. Laten we het tegoed van de gereformeerde traditie niet verwaarlozen.”

Tijdens de bespreking bleek de doop een heikel thema. Bijbels gezien ziet prof. Van den Brink de doop als teken van het verbond in plaats van als teken van het eigen geloof. „Maar ik kom daar niet goed uit”, zei hij. „De lijnen in de Bijbel zijn niet helder. Wel staat het eenmalige karakter van de doop niet ter discussie. Laten we echter als gereformeerden, evangelischen en baptisten elkaars opvatting respecteren.”

Zout

’s Middags sprak theologe J. H. Jacobs-Gravesteijn over ”Calvijn en de positie van de vrouw”. „De vrouw van Calvijn bewaarde de sleutel van een kist voor kleding enlinnengoed. In die kist was ook het zout opgeborgen, een kostbaar goed in die tijd. Zo bent u ookals predikantsvrouwen het zout der aarde”, aldus de spreekster.

Calvijn schreef volgens haar in zijn werk ruimhartig over vrouwen. „Op grond van de theologie zag hij dat de christelijke vrijheid ook aan vrouwen toekomt. Zo wilde Calvijn het diaconaat openstellen voor vrouwen.”

Volgens de theologe maakte Calvijn voor vrouwen onderscheid tussen het menselijk recht en het goddelijk recht. „Het spreken van vrouwen in de kerk is volgens hem een menselijk recht, dat in een andere cultuur veranderd mag worden. Laten ook wij die ruimte voor ons benutten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer