Binnenland

Politie pakt handheld bellen aan

Vier keer zoveel kans ongeval met telefoon in hand. Bellen met de telefoon in de hand, ‘handheld’ bellen, leidt jaarlijks in het verkeer tot 600 slachtoffers (ziekenhuisgewonden en doden), blijkt uit cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Politie Hollands Midden controleert in het belang van de verkeersveiligheid daarom streng op handheld bellen.

Regioredactie
12 November 2009 14:08Gewijzigd op 14 November 2020 09:08

In 2009 zijn er tot 8 november totaal 806 bekeuringen uitgeschreven. Het Regionaal Verkeershandhavings team (RVHT) heeft in 2009 al ruim 1300 uur gecontroleerd op handheld bellen. Ook de blauwe teams controleren regelmatig op handheld bellen. Automobilisten die niet handsfree bellen betalen €150; bromfietsers €100.Het verbod geldt voor bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets of invalidevoertuig. Sms-en, een nummer opslaan of een adres in de telefoon invoeren is ook niet toegestaan, omdat bestuurders hierbij de telefoon in hun handen houden. Handheld bellen mag wel indien het voertuig stilstaat in de file of voor het stoplicht. Fietsers mogen wel een telefoon in de hand hebben terwijl zij deelnemen in het verkeer.

Politie Hollands Midden controleert op een onopvallende motor of een video-auto. Tijdens deze surveillance wordt er specifiek gelet op automobilisten die niet handsfree bellen. Indien agenten een bestuurder handheld zien bellen, zal deze een bekeuring krijgen.

Handheld bellen in 2008
Het aantal uitgedeelde bekeuringen in 2009 ligt dicht bij het aantal dat uitgedeeld is in 2008: tot en met oktober waren dat er 803 en over heel het jaar 2008 werden er 889 bekeuringen geschreven voor handheld bellen.

Topje van de ijsberg
De bestuurders die een bekeuring voor handheld bellen hebben gekregen, zijn waarschijnlijk slechts het topje van de ijsberg. Uit landelijk onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie onder 10.000 ondervraagden blijkt dat 30 procent wel eens handheld belt achter het stuur. De politie vindt deze onderzoeksresultaten zorgwekkend en zal daarom in de toekomst nog meer controleren.

Waarom is handheld bellen verboden?
Bestuurders kunnen zich zowel fysiek als cognitief niet meer volop op het autorijden concentreren, waardoor er ongelukken kunnen ontstaan. De verkeersveiligheid komt hiermee dus in gevaar en dat wil de politie voorkomen. Handheld bellen is gevaarlijk en daarom is op 30 maart 2002 de handsfreeplicht ingevoerd. In het belang van de verkeersveiligheid controleert de politie streng of bestuuders van motorvoertuigen niet handheld bellen.

Waarom is handheld bellen tijdens het rijden zo gevaarlijk?
• De bestuurder reageert trager en mist informatie, bijvoorbeeld een verkeersteken of rood verkeerslicht;
• De remreactietijd van de bestuurder is langer. Dit heeft tot gevolg dat bestuurders zeer krachtig en schrikachtig remmen en vaak op zeer korte afstand van de voorligger, stopstreep of kruising tot stilstand komen;
• De bestuurder heeft verminderde aandacht voor het verkeer;
• De bestuurder neemt meer riskante beslissingen (kortere tussenafstand, minder snelheidsaanpassingen).

Hoe groot is het risico op een ongeval?
Het ongevalrisico bij mobiel bellen is vier maal hoger dan wanneer er geen mobiele telefoon is gebruikt . De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft berekend dat bij 20 tot 30 procent van de ongevallen afleiding of gebrek aan aandacht een belangrijke rol speelt.

Wat de gevolgen van sms-en achter het stuur kunnen zijn, laat een video zien, die is gemaakt in opdracht van de politie Wales. Deze video is te zien op het Youtube-kanaal van Politie Hollands Midden: www.youtube.com/hollandsmidden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer