Luchtvaart krijgt ruim 62 miljoen voor schade
Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen gisteren ruim 62 miljoen gulden aan financiële steun toegezegd. Het gaat om compensatie voor de schade die is geleden door het vierdaagse vliegverbod in de VS na de terreuraanslagen van 11 september.
De regering had vorige maand al 50 miljoen gulden gereserveerd voor compensatie. Het maandag bekendgemaakte bedrag is gebaseerd op een schadekostenoverzicht van de maatschappijen. Het geld wordt nog dit jaar betaald onder voorbehoud van goedkeuring van de steun door de Europese Commissie. Verkeer en Waterstaat verwacht geen problemen met Brussel.
Het overgrote deel van het geld, 26,9 miljoen euro (59,3 miljoen gulden), gaat naar KLM. De rest is bestemd voor Martinair (1,1 miljoen euro), Transavia (380.000 euro), Denim Air (22.100 euro) en Quick Airways (1374,75 euro).
Luchthaven Schiphol gaat de start- en landingsgelden voor luchtvaartmaatschappijen per 1 april 2002 verlagen. Zij doet dit om de vliegmaatschappijen tegemoet te komen die sinds de terreuraanslagen van 11 september een moeilijke tijd doormaken.
Ook de aangekondigde verhoging van de luchthavenbelasting gaat niet door, zo verklaarde de luchthaven gisteren. Dit betekent dat opstappende reizigers 10,9 euro blijven betalen en overstappers 4 euro.
Vanaf april gaat Schiphol wel een Airport Security Charge invoeren om extra kosten van de door de overheid verplicht gestelde beveiligingsmaatregelen te compenseren. Het veiligheidstarief kost opstappende reizigers 4,15 euro en overstappers 1,9 euro.
In totaal is de luchthaven voor de versterkte veiligheidsmaatregelen tegen de 100 miljoen euro kwijt. Schiphol brengt zowel de luchthavenbelasting als het veiligheidstarief in rekening bij vliegmaatschappijen, die het gewoonlijk doorberekenen aan de passagiers.
Fusie
Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft maandag gezegd een fusie tussen American Airlines met British Airways te zullen dwarsbomen, als de twee luchtvaartmaatschappijen geen duidelijke afspraken maken over hun concurrentiepositie.
„Door de verbintenis dreigt een groot deel van de concurrentie weg te vallen. Dit resulteert waarschijnlijk in hogere tarieven en een verminderde dienstverlening.”