Jaguar gooit imago in de strijd om marktaandeel
Wie had ooit kunnen denken dat het roemruchte en prestigieuze Jaguar nog eens zijn toevlucht zou zoeken tot radiospotjes en actiemodellen? Vandaag de dag echter gelden niet langer de mores van het verleden. Via de radio richt Jaguar zich tot de consument met de intrigerende boodschap dat Jaguar rijden goedkoper is dan menigeen denkt. Daarom hier een beschouwing van Jaguars eerste actiemodel ooit.
De meningen zijn nog steeds verdeeld over de vraag of Jaguar de X-Type überhaupt op de markt had moeten brengen. In zijn streven om meer aantallen te produceren zou Jaguar volgens het kamp van de tegenstanders het zorgvuldig opgebouwde en gepolijste exclusieve imago verkwanselen ten faveure van meer afzet. Op de lange termijn, zo redeneert deze groep, levert een dergelijke koers minder rendement op dan het uitbouwen van de eerder gekozen niche.
De voorstanders daarentegen betogen dat de X-Type het ultieme middel voor Jaguar is om de sterke merknaam te kapitaliseren. Alleen de merknaam is al goed voor een substantieel deel van de afzet. Beide kampen worden gesterkt door de ontwikkelingen op de markt. De eerste groep kan aanvoeren dat de werkelijke afzet royaal achterblijft bij de verwachtingen, terwijl aartsrivalen Audi, BMW en Mercedes hun succesvolle middenklassers nog altijd prima aan de man kunnen brengen. De positie van dit drietal wordt serieus bedreigd door de Volvo S60, terwijl de X-Type in dit verband niet echt potten kan breken.
De voorstanders daarentegen wijzen op het feit dat diverse topmerken, zoals Porsche, Bentley en Maserati, eveneens nieuwe markten betreden teneinde meer rendement te behalen uit de investeringen die in de merknaam zijn gedaan.
Een belangrijke verklaring voor de tegenvallende afzet van de X-Type kan gevonden worden in de beperkte breedte van het gamma. De X-Type is alleen leverbaar met zescilinder benzinemotoren, terwijl de concurrentie niet alleen met viercilindermachines goede sier kan maken, maar tevens dieselmotoren aanbiedt. Jaguar kan de X-Type evenmin als stationwagen leveren. Deze wagens wordt overwegend zakelijk gereden en daar geldt de beschikbaarheid van een dieselmotor als een kritische succesfactor. Naar verluidt komt Jaguar dit jaar met een dieselmotor in de X-Type en een stationwagen.
Tot die tijd poogt Jaguar de verkopen echter op te krikken met de X-Type Business Edition. De prijslijst opent normaliter met een bedrag van 37.690 euro voor de Jaguar X-Type 2.0 V6, die overigens als eerste voorwielaangedreven Jaguar de geschiedenis in zal gaan. De zwaarder gemotoriseerde X-Types beschikken over permanente vierwielaandrijving. De Nederlandse importeur heeft echter uitstekende zaken met de fabrikant kunnen doen en een prijsverlaging van meer dan 4000 euro weten te bewerkstelligen. De X-Type 2.0 V6 is leverbaar voor 33.500 euro, onder de naam Business Edition.
Opties
Er zijn echter twee belangrijke restricties. Omdat de Business Edition een gelimiteerde serie is, kan de koper slechts uit twee standaardkleuren kiezen. Verder is het niet mogelijk de auto van opties te voorzien. Jaguar komt aan die tekortkomingen voor een deel tegemoet door ook een X-Type Business Edition Plus aan te bieden. Deze variant vergt een additionele investering van 2000 euro en biedt voor dat bedrag niet alleen de keuze uit vier metallickleuren, maar is tevens voorzien van een boordcomputer, cruise control en automatische klimaatregeling. Verder kan de X-Type Business Plus desgewenst geleverd worden met een automatische vijftrapstransmissie.
De X-Type Business Edition is niet goedkoper dan een Audi A4, BMW 3-serie of Mercedes-Benz C-klasse, de voornaamste concurrenten van Jaguars kleinste. Het aantrekkelijke is echter dat Jaguar een heuse zescilinderkrachtbron monteert, terwijl zijn uitdagers door viercilindermachines worden aangedreven. Je moet dan ook niet aan een viercilinder Jag denken, om over een diesel nog maar te zwijgen.
De huidige basisversie heeft een 2,0 liter zescilinder onder de kap, die goed is voor een maximumvermogen van 117 kW/157 pk bij 6800 tpm en een maximumkoppel van 200 Nm bij 4100 tpm. De Brit toont zich met deze machine onder de kap niet overdreven snel. De krachtbron charmeert echter door haar souplesse en de rust waarin de krachtsinspanningen geleverd worden. De motor vraagt af en toe in een lagere versnelling verder te mogen, maar dat is niet bepaald een straf. In de hogere toerenregionen worden de inzittenden op een fraai motorgeluid getrakteerd, terwijl de bediening van de versnellingsbak de feestvreugde eerder vergroot dan verstoort.
Uitstekend figuur
Het karakter van de X-Type houdt keurig het midden tussen comfort en dynamiek en zal door de grote massa als bijzonder aangenaam worden beoordeeld. Minder aangenaam zijn overigens de voorstoelen. Die hebben een relatief korte zitting en ontberen een hoekverstelling, zodat langbenigen moeite hebben om een optimale zitpositie te vinden.
Met de X-Type Business Edition slaat Jaguar een uitstekend figuur te midden van zijn belangrijkste concurrenten. Het is een prettige en stijlvolle auto met een hoog ”feel good”-gehalte. Hoewel de bijzonder hoge kwaliteitsstandaarden van Audi, Mercedes en BMW niet geëvenaard worden, stelt Jaguar daar de vreugde van zes cilinders, een competitieve prijsstelling en een complete standaarduitrusting tegenover. Niets lijkt een groter succes van de X-Type in de weg te staan. Of zou het exclusieve imago in dit segment toch eerder een nadeel dan de voordeel zijn?