Kabinet stelt besluit IJmeerlijn uit
Het kabinet heeft het besluit over de IJmeerlijn tussen Almere en Amsterdam uitgesteld tot 2014. Verkeersminister Eurlings vindt het plan voor een spoorverbinding via het IJmeer nu nog te kostbaar.
Het kabinet wil en kan hier alleen mee instemmen als er een haalbaar financieel plan ligt, bleek vrijdag na de ministerraad. Almere krijgt twee jaar de tijd om het plan verder te ontwikkelen.Eerder bleek uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat deze IJmeerlijn, die zeker 4,3 miljard euro kost, zwaar verliesgevend zou zijn. Er komt nu een werkmaatschappij om de plannen verder uit te werken. Daarin zijn ook het Rijk, Amsterdam, Flevoland, Noord-Holland en private partijen vertegenwoordigd.
„De kosten moeten een stuk naar beneden”, stelt Eurlings. Er gaat bijvoorbeeld gekeken worden of een combinatie van spoor en weg mogelijk is. De nu voorziene IJmeerlijn is een lightrailverbinding.
Het kabinet wil dat Almere de vijfde stad van het land met 350.000 inwoners wordt. Almere wil tot 2030 60.000 nieuwe woningen bouwen. De gemeente krijgt onder meer een volwaardige hogeschool. De ministeries van Onderwijs en VROM trekken eenmalig 20 en 17 miljoen euro uit voor het plan van Almere en Hogeschool Windesheim om het hoger onderwijs in Flevoland van de grond te krijgen.
De Kamers van Koophandel (KvK) Gooi-, Eem- en Flevoland en Amsterdam zijn er niet blij mee dat het kabinet geen besluit heeft genomen over het plan voor de IJmeerlijn. Volgens de KvK’s loopt de groei van de regio’s hierdoor een vertraging op.