Economie

Cruisesector heeft Nederland ontdekt

De cruisesector is de enige toeristische sector die in Nederland tijdens de economische crisis groei vertoont. De Nederlander heeft de cruise ontdekt, heet het dan al gauw, maar eigenlijk heeft de cruisesector Nederland ontdekt.

ANP
6 November 2009 18:48Gewijzigd op 14 November 2020 09:05
De cruisesector heeft Nederland ontdekt. Foto ANP
De cruisesector heeft Nederland ontdekt. Foto ANP

„We verwachten dat dit jaar 65.000 Nederlanders een cruise maken. Dat is belachelijk weinig, het zou een veelvoud moeten zijn. We hebben het product tot nu toe niet goed verkocht”, zegt topman Stein Kruse van cruisemaatschappij Holland America Line (HAL).Nu de Amerikaanse markt met jaarlijks ruim 10 miljoen cruisers redelijk verzadigd is, kijken veel cruiserederijen nadrukkelijk naar Europa en ook naar Nederland. „Het was ook voor ons een uitdagend jaar. We varen altijd vol, maar de opbrengsten per passagiers lagen gemiddeld 10 tot 12 procent lager.”

Als dit jaar inderdaad 65.000 Nederlanders een cruise gaan maken, is dat ongeveer 0,4 procent van de bevolking. „In Duitsland is dat het dubbele, in het Verenigd Koninkrijk drie keer zo veel en in de VS acht keer zo veel”, weet Kruse. Hij denkt niet dat Amerikanen en Britten nu eenmaal typisch cruisevolk zijn en Nederlanders niet. „Er zijn geen grote demografische verschillen, bovendien houden jullie veel van reizen en hebben jullie veel meer vakantiedagen dan Amerikanen.”

Voor HAL is het wat makkelijker de Nederlandse markt te bewerken dan voor andere rederijen. „Wij hebben onze wortels hier.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer