Politiek

„Plannen Almere terug naar de tekentafel”

De ambitieuze plannen voor Almere moeten terug naar de tekentafel. Het kabinet zal waarschijnlijk opdracht geven tot een nieuwe haalbaarheidsstudie naar een spoorverbinding tussen Almere en Amsterdam. Uit onderzoek door het Centraal Planbureau en het Planbureau voor de Leefomgeving is gebleken dat de plannen voor deze IJmeerlijn, die zeker 4,3 miljard euro kost, zwaar verliesgevend is.

ANP
6 November 2009 12:05Gewijzigd op 14 November 2020 09:05
Het kabinet zal waarschijnlijk opdracht geven tot een nieuwe haalbaarheidsstudie naar een spoorverbinding tussen Almere en Amsterdam. Foto ANP
Het kabinet zal waarschijnlijk opdracht geven tot een nieuwe haalbaarheidsstudie naar een spoorverbinding tussen Almere en Amsterdam. Foto ANP

Een lichtpuntje is dat Almere een volwaardige hogeschool krijgt. Het ziet er naar uit dat het kabinet vrijdag akkoord gaat met dit voorstel, zo meldden welingelichte kringen in Den Haag… De ministeries van Onderwijs en VROM trekken eenmalig respectievelijk 20 en 17 miljoen euro uit voor het plan van Almere en Hogeschool Windesheim om het hoger onderwijs in de Flevopolder van de grond te krijgen. Ook de provincie en Almere zelf dragen bij.Almere is bereid 60.000 woningen bij te bouwen als er een goede openbaarvervoerverbinding naar de hoofdstad komt. Wethouder Adrie Duivesteijn noemde de aanleg van de IJmeerlijn cruciaal voor de groei van de gemeente tot de vijfde stad van Nederland in 2030. De haalbaarheidsstudie moet uitwijzen of de kosten dalen met de bouw van de nieuwe woningen.

Volgens het CPB en het PBL leveren de tot nu toe onderzochte varianten van de IJmeerlijn een negatief saldo van „enkele miljarden" op. Maar ook andere bekeken ov–verbeteringen zijn niet rendabel. Dat komt aan de ene kant doordat de onderzochte projecten, zoals uitbreiding van het bestaande spoor via de Hollandse Brug, „erg kostbaar en complex" zijn. Anderzijds zal bestaand beleid de bereikbaarheid van Almere per trein en auto tot 2030 al sterk verbeteren, meldden de planbureau vrijdag. Wel zullen de treinen tussen Amsterdam en Almere in 2030 in de spits vaak overvol zitten, maar de onderzochte ov–projecten dragen amper bij tot een oplossing van dit knelpunt.

Uit het onderzoek van de planbureaus blijkt verder dat de vergaande plannen om aan de westkant van Almere buitendijks, op een zogeheten IJland, woningen te bouwen slechter scoren dan twee bouwplannen elders in de gemeente.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer