Opel: Chronologisch overzicht
Dinsdag kondigde het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) aan dat het Opel uiteindelijk toch niet wil verkopen. Daarmee lijkt een einde te komen aan een maandenlange strijd om de Duitse autobouwer, die lange tijd in het voordeel van het Canadese bedrijf Magna leek te worden beslist. Een chronologisch overzicht:
November 2008: Opel vraagt de Duitse overheid om staatssteun. Moederbedrijf GM lijdt al maandenlang zware verliezen en Opel wil de kredieten gebruiken voor investeringen in fabrieken in Europa.Maart 2009: Topman Europese divisie GM suggereert voor het eerst dat Opel als afzonderlijk bedrijf verder moet.
April 2009: Magna meldt zich als overnamekandidaat met gedetailleerd bod.
Mei 2009: Ook de Belgische investeringsmaatschappij RHJ, Fiat en het Chinese BAIC mengen zich in de overnamestrijd; Duitsland spreekt voorkeur voor Magna uit.
Juni 2009: GM vraagt uitstel van betaling aan.
Juli 2009: Doorstart General Motors in afgeslankte vorm; Opel blijft in de verkoop staan; Magna en RHJ blijven kandidaat. Fiat en BAIC vallen af.
11 augustus: Merkel mengt zich persoonlijk in de strijd om Opel bij Magna onder te brengen. Dat kost het minste banen in Duitsland.
19 augustus: Duitse regering stelt 4,5 miljard euro beschikbaar als staatssteun op voorwaarde dat Opel naar Magna gaat.
24 augustus: GM overweegt Opel toch niet te verkopen.
1 september: RHJ verhoogt zijn bod.
10 september: De knoop wordt doorgehakt: Magna neemt, in samenwerking met de Russische staatsbank Sberbank, Opel over.
14 september: Europees commissaris Neelie Kroes (Mededinging) zegt streng toe te zullen zien op de steun van de Duitse overheid voor Opel. Andere Europese landen met Opelfabrieken vrezen dat de Duitse overheid de steun wil gebruiken om zoveel mogelijk werkgelegenheid in Duitsland te redden. Magna kondigt aan 10.500 van de 50.000 banen te schrappen, waarvan vierduizend in Duitsland. De fabriek in Antwerpen wordt helemaal gesloten.
19 oktober: De Duitse regering laat schriftelijk aan Kroes weten dat de beloofde steun aan Opel niet afhangt van wie de eigenaar van Opel is.
3 november: General Motors besluit Opel in eigen hand te houden. Volgens het bestuur van GM zijn de omstandigheden voor het bedrijf verbeterd.