Economie

Meer dan 100.000 apps bij Apple

Het zat er al even aan te komen. Gisteren maakte Apple het officieel bekend. De App Store is inmiddels 100.000 titels groot. Klanten hebben inmiddels meer dan 2 miljard programmaatjes gedownload.

Redactie economie
5 November 2009 11:49Gewijzigd op 14 November 2020 09:04
SYDNEY - Een Apple store in down town Sydney. Foto ANP
SYDNEY - Een Apple store in down town Sydney. Foto ANP

Downloadwinkel van concurrent Android vele malen kleinerDe App Store van het Amerikaanse elektronicaconcern Apple is actief in 77 landen. Meer dan 50 miljoen gebruikers die een iPhone of iPod touch hebben, kunnen de applicaties downloaden. Per dag wordt dat zo’n 2 miljoen keer gedaan. De programaatjes variëren van spelletjes tot buienradar en nieuwssites.

Een deel van de applicaties is gratis aan te schaffen. Voor andere moet de gebruiker betalen. De minimale prijs van een betaalde applicatie is in de Verenigde Staten 0,99 dollar. In Europa betaalt de Appleklant ten minste 0,79 euro en in Engeland 0,59 pond. De maximale prijs voor een applicatie is 999,99 dollar.

In totaal zouden iPhonegebruikers jaarlijks meer dan 1 miljard euro uitgeven in de App Store. Dat blijkt uit eerdere schattingen van het advertentiebedrijf AdMob. Gebruikers van de iPod touch zouden jaarlijks nog eens 600 miljoen euro spenderen in de downloadwinkel. Apple verdient zelf 30 procent van de omzet van de App Store.

Spelletjes zijn de grootste categorie in de App Store. Van de 100.000 apps zijn er 16.000 games. Van de 2 miljard gedownloade programmaatjes zijn er 65 procent spelletjes, volgens Tal Kerret, oprichter van de provider Oberon Media.

Sinds eind januari zijn in Nederland ook via Googles besturingsprogramma Android applicaties te downloaden. Gebruikers van mobiele telefoons met Android kunnen terecht in Android Market. De teller van applicaties in de downloadwinkel staat op 11.000.

Ongeveer twee derde van alle software is gratis te gebruiken, terwijl er voor een derde van de apps van Android moet worden betaald. Google liet onlangs weten in een volgende versie van Android Market meer het accent te willen leggen op betaalde applicaties. In totaal spendeert de klant op jaarbasis zo’n 40 miljoen euro in de Android Market, meldt AdMob.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer