Binnenland

Transport lijdt onder diefstal

De transportsector lijdt onder de voortdurende diefstallen uit en vernieling van vrachtwagens. Criminelen passen daarbij vaker grof geweld toe. Truckers in Rotterdam eisen maatregelen.

5 November 2009 11:43Gewijzigd op 14 November 2020 09:04
ZOETERMEER - Steeds meer vrachtwagens zijn objecten geworden van diefstal en vernieling. Foto ANP
ZOETERMEER - Steeds meer vrachtwagens zijn objecten geworden van diefstal en vernieling. Foto ANP

Een groep van veertig chauffeurs uit Rotterdam rijdt zaterdag met zo’n vijftien trucks met oplegger naar het stadhuis aan de Coolsingel om een petitie te overhandigen aan burgemeester Aboutaleb, wethouder Vervat en korpschef Meijboom.Bewaking

De truckers eisen camerabewaking op een parkeerplaats voor vrachtwagens in Hoogvliet. Maar ook in de rest van het land moeten snel meer beveiligde parkeerlocaties komen, stelt Jan van der Flier van brancheorganisatie Vetron, die in 2000 tijdens acties tegen de hoge dieselprijzen grote delen van Nederland platlegde.

De truckers blokkeren zaterdag rond 11.00 uur het centrum van Rotterdam. „We zijn het beu”, aldus de secretaris van de 200 leden tellende brancheorganisatie Vetron.

In Hoogvliet is in zes jaar tijd zeker 48 keer ingebroken in voertuigen. Daarbij is voor 200.000 euro schade aangericht, volgens Van der Flier. „Het is dramatisch. Regelmatig slopen ze het hele dashboard.” De eigenrijder is dagelijks op pad met zijn 175.000 euro kostende Volvo FH12 460 pk. „Daar blijven ze van af”, reageert de Rotterdammer.

Meer beveiligde parkeerplaatsen langs snelwegen zijn nodig om chauffeurs in staat te stellen veilig te slapen. „Dat lijkt me niet te veel gevraagd.” Hij benadrukt dat bewaking wel betaalbaar moet zijn. „De beveiligde locatie in Alblasserdam, een particulier initiatief, kost 2800 euro per jaar. Niet op te brengen.”

Gewelddadiger

Criminelen ontvreemden jaarlijks voor 350 miljoen euro aan lading, waarvan zo’n 80 procent na het opensnijden van dekzeilen. „Een serieus bedrag”, verklaart woordvoerder Robert Portier van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Hij pleit voor een aanpak gericht op het voorkomen en bestrijden van deze vorm van criminaliteit.

De meeste ladingdiefstal vindt traditioneel plaats in Brabant en Limburg. De grootste goederenstromen, vanuit Rotterdam naar het Ruhrgebied, lopen nu eenmaal via deze regio’s.

Criminelen gaan steeds gerichter én gewelddadiger te werk, constateert Portier. „Deze criminele activiteiten kennen een hoge mate van georganiseerdheid. Daders zijn daarbij in toenemende mate bereid geweld te gebruiken.”

Recente cijfers van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) over ladingsdiefstal wijzen op een verslechtering van de situatie (zie kader). Een speciaal ingesteld regionaal rechercheteam ladingdiefstal voor Zuid-Nederland werpt vruchten af en blijft daarom twee jaar langer actief. Criminelen verplaatsen zich echter snel en slaan vaker toe in andere regio’s.

Landelijke aanpak

De transportsector pleit daarom al enige tijd voor een landelijk rechercheteam ladingdiefstal, met een speciaal voor deze problematiek vrijgestelde officier van justitie. Verder moet het doen van aangifte voor slacht­offers worden vergemakkelijkt.

De Tweede Kamer heeft minister Hirsch Ballin (Justitie) vorige maand nog eens aangespoord actie te ondernemen tegen criminaliteit langs de snelweg. De bewindsman moet voor het eind van het jaar met een pakket maatregelen komen. Hirsch Ballin overlegt met betrokkenen over een effectieve aanpak.

Transporteurs dringen bovendien aan op de aanleg van beveiligde parkeerplaatsen in alle regio’s van het land. „De overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen”, verklaart TLN-lobbyist Wijnand van Zanten. „Veiligheid is een overheidstaak.”

Verkeerminister Eurlings werkt aan verbetering van de twintig onveiligste parkeerplaatsen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer