Supermarkten profiteren van kerst
AMSTERDAM (ANP) – De supermarkten verwachten de laatste drie weken van het jaar nog een flinke slag te slaan. Ze profiteren van de Nederlandse huishoudens die liever thuis kerst vieren in plaats van in het restaurant of op de wintersport. De supermarktomzet zal volgens marktonderzoeksbureau GfK met 3 procent stijgen en uitkomen op 1,93 miljard euro tegen 1,88 miljard in de laatste drie weken vorig jaar.
De winkels verwachten dat de een na laatste verkoopdag (23 december) het drukst gaat worden. Want veel huishoudens durven het risico niet aan om op de laatste dag mis te grijpen. Vooral traditionele kerstproducten zoals wild, kerstbrood, ijstaarten, toastjes en garnalen zullen veel over de toonbank gaan. In de top vijftien van meest verkochte producten staan dit jaar ook kaarsen en gloeilampen en diepvriesbakkerijproducten.Hoewel 79 procent van de Nederlanders tijdens de kerstdagen thuis blijft, staan er steeds minder echte kerstbomen in de huiskamers. Volgens GfK had 39 procent van de huishoudens in 2001 nog een echte naaldboom in huis, vorig jaar was dit al gedaald naar een kleine 30 procent. De kunstboom daarentegen wint aan populariteit. In 2001 had ruim 43 procent van de Nederlanders een kunstboom, in 2008 was dit 51 procent. Ook neemt een groeiend aantal mensen (19 procent) helemaal geen kerstboom.
Het aantal huishoudens dat tijdens de kerstdagen nog wel buiten de deur eet, blijft met 21 procent vrijwel stabiel. Daarvan ging in de periode 2001 tot 2008 tussen de 10 en 12 procent naar een restaurant, vooral tweeverdieners en huishoudens uit de provincie Limburg, aldus GfK.
Het aantal mensen dat voor het kerstdiner naar familie of vrienden gaat, neemt echter af. In 2001 ging nog 16 procent naar familie of vrienden op eerste of tweede kerstdag, vorig jaar was dit nog maar 12 procent. Jonge alleenstaanden (15 procent) en gepensioneerden met een beperkt inkomen (21 procent) zoeken de gezelligheid nog het vaakst bij familie of vrienden.
Het onderzoeksbureau noemt het verder opvallend dat het aantal Nederlanders dat oliebollen en appelbeignets voor oudejaarsavond zelf bakt, nog nooit zo laag is geweest (22 procent). In 2001 deed nog bijna 24 procent dit zelf. Al jarenlang eten twee op de drie huishoudens deze lekkernijen, maar 47 procent koopt of krijgt ze. De meeste oliebollen komen van de supermarkt, gevolgd door de bakker en de oliebollenkraam.