Economie

„Rijbewijsplicht tractor vreemde constructie”

Door het invoeren van een rijbewijsplicht voor tractorchauffeurs wil Eurlings de verkeersveiligheid vergroten. Tegelijkertijd gaat echter de maximumsnelheid omhoog van 25 naar 45 kilometer per uur.

Jan Mark ten Hove
4 November 2009 10:09Gewijzigd op 14 November 2020 09:03
LELYSTAD – Een boer rijdt op een akker in Flevoland. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil een rijbewijsplicht invoeren voor tractors die harder rijden dan 25 kilometer per uur. Een kentekenregistratie is voorlopig nog niet aan de orde. Foto ANP
LELYSTAD – Een boer rijdt op een akker in Flevoland. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil een rijbewijsplicht invoeren voor tractors die harder rijden dan 25 kilometer per uur. Een kentekenregistratie is voorlopig nog niet aan de orde. Foto ANP

Een vreemde constructie, vindt loonwerker W. ter Hoef. Volgens de Veluwenaar, werkzaam bij loonbedrijf Goorhuis in Kootwijkerbroek, gaat zowel de rijbewijsplicht als de verhoging van de maximumsnelheid voorbij aan het onderliggende probleem.Ter Hoef: „Alles staat of valt met ervaring. Bij de meeste ongelukken zijn kersverse tractorchauffeurs betrokken, meestal tussen de 16 en de 18 jaar oud. Een kwestie van jeugdige overmoed.”

H. Bruggink uit Kamperveen, als leraar werkzaam in het agrarisch onderwijs, vindt de verhoging van de maximumsnelheid naar 45 kilometer per uur echter vanzelfsprekend. „Door de vooruitgang in de techniek zijn tractoren veel sneller geworden. Wat dat betreft doet een verhoging van de maximumsnelheid recht aan de realiteit.” Volgens de inwoner van Kamperveen zijn bordjes op tractoren die een maximumsnelheid aangeven van 25 kilometer per uur „pure misleiding.”

Verhouding

De rijbewijsplicht die Eurlings wil invoeren, moet het aantal verkeersslachtoffers dat betrokken is bij ongevallen met tractoren doen afnemen. Tractoren blijken regelmatig bij een verkeersongeval betrokken te zijn. Jaarlijks vallen er gemiddeld zo’n twintig doden bij tractorongelukken. Ongeveer honderd personen per jaar zouden zwaargewond raken bij een tractorongeluk.

Ter Hoef heeft moeite met de rijbewijsplicht. „De verhouding is zoek. Eurlings wil dat tractorbestuurders voortaan een rijbewijs BE met zich meedragen. Dat staat gelijk aan een rijbewijs voor auto met aanhangwagen. Maar wat doe je dan met loonwerkers? Die rijden niet zelden met 50 ton gewicht rond, waarmee ze de capaciteit van een volgeladen vrachtwagen overtreffen.”

De crux zit volgens Ter Hoef in de concurrentie tussen vrachtverkeer en tractortransport. „Het is vreemd dat een tractorchauffeur van 16 jaar met aanhangerrijbewijs rond kan rijden, terwijl zijn 18-jarige collega op de vrachtwagen voor hetzelfde vrachtje een vrachtwagenrijbewijs moet hebben. Vanuit het oogpunt van concurrentie is tractorvervoer rendabeler.”

Ook Bruggink redeneert vanuit deze invalshoek. „Door de steeds snellere tractoren en de relatief lage prijs van rode dieselolie is de tractor een geduchte concurrent geworden van het vrachtverkeer. Ik zie regelmatig tractoren vanuit Kamperveen naar Amersfoort rijden. Duurt wat langer, maar het schijnt op te wegen tegen de kosten.”

Tegelijkertijd ziet de inwoner van Kamperveen wel de voordelen van een rijbewijsplicht. Nu is het nog zo dat een tractorchauffeur alleen maar een rijvaardigheidstest hoeft af te leggen, maar die richt zich vooral op stuurmanskunsten voor op het boerenerf. „Ik denk dat het goed is dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen in dit gat stapt.”

Kentekenregistratie

In tegenstelling tot omringende landen, zoals België, Duitsland en Frankrijk, wil Eurlings nog niet aan een kentekenplicht voor tractoren. Logisch, vindt Bruggink. „Tractoren zijn toch vooral in de weilanden en op de akkers te vinden. Waarom zou je ze dan extra belasten? De agrarische sector maakt al zulke moeilijke tijden mee door de economische crisis. Anderzijds, zonder kenteken kunnen verkeersovertredingen alleen op heterdaad worden betrapt en niet bijvoorbeeld met een flitspaal.”

Extra kosten

Ook Ter Hoef staat niet te trappelen om een verplicht kentekenbewijs. Volgens de Kootwijkerbroeker zitten agrariërs niet te wachten op extra kosten. „Wat denk je van de wegen­belasting? Die rijst de pan uit zodra boeren ertoe verplicht worden hun tractor van een kenteken te voorzien.”

Morgen debatteert de Tweede Kamer met minister Eurlings over de verkeersveiligheidsproblematiek in het landbouw­verkeer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer