Voorkom de stichting van een mensenfabriek
Onderstaand manifest over biotechnologie en menselijke waardigheid werd ondertekend door 26 geleerden uit diverse landen, onder wie Nigel de Cameron (Council for Biotechnology Policy), Ben Carson (Johns Hopkins Hospital), Charles Colson (The Wilberforce Forum), James Dobson (Focus on the Family), Henk Jochemsen (Lindeboom Instituut), Ben Mitchell (Trinity International University) en David Prentice (Indiana State University).
De discussie over het kloneren van mensen heeft onze aandacht gericht op het belang van het zogenaamde biotechnologietijdperk voor het menselijke ras. Biotechnologie voedt de hoop op technologische vooruitgang. Maar ze doet ook belangrijke morele vragen rijzen, omdat ze ons nieuwe macht geeft over onze natuur. Biotechnologie stelt zeer scherp de vraag: wat betekent het om mens te zijn?We zijn dankbaar dat deze wetenschap nieuwe perspectieven opent voor de behandeling van de meest gevreesde ziekten. Maar deze technologie kan zowel gebruikt worden ten goede als ten kwade. Wetenschappers in vele landen zijn al bezig om mensen te kloneren voor experimenten met embryo’s of om ze geboren te laten worden.
In december vorig jaar maakte de raeliaanse beweging, een religieuze groep die gelooft dat het menselijk ras gekloond is door buitenaardse wezens, bekend dat de eerste gekloonde mens was geboren: Eve. Maar het zijn niet alleen de tweederangs geloofsgemeenschappen die betrokken zijn bij kloneren. Diezelfde maand maakte de universiteit van Stanford een project bekend om menselijke klonen voor medische experimenten te ontwikkelen.
Binnen niet al te lange tijd zullen wetenschappers ook in staat zijn om in te dringen in het menselijk wezen door erfelijke genetische mutaties aan te brengen. Biotechnologische bedrijven vragen al octrooien aan op delen van het menselijk lichaam door middel van patenten op menselijke genen, cellen en andere weefsels voor commercieel gebruik. Genetische informatie over het individu zou mogelijke vorderingen kunnen bewerkstelligen in de diagnose en behandeling van ziektes. Maar het kan ook degenen met ’zwakkere’ genen onderwerp van discriminatie -op grond van rasverbetering- maken.
Uniek
Deze vragen hebben velen ertoe gebracht te geloven dat de biotechnologie dé morele uitdaging van de eenentwintigste eeuw is. Want het unieke van de menselijke natuur staat op het spel. De menselijke waardigheid is niet op te delen: ouderen, zeer jonge kinderen, mensen met genetische ziekten - ieder mens heeft dezelfde waarde; iedere bedreiging van de waardigheid van een mens is een bedreiging voor ons allen. Deze uitdaging geldt niet alleen voor christenen. Joden, moslims en aanhangers van andere godsdiensten hebben dezelfde zorgen geuit.
In elke levensfase en onder alle omstandigheden van afhankelijkheid hebben mensen wezenlijke waarde en verdienen ze volledig moreel respect. Anders te beweren zou leiden tot ultieme tirannie: wie bepaalt immers wie bescherming waard is en wie niet?
Zoals de Engelse geleerde C. S. Lewis een halve eeuw geleden al waarschuwde in zijn opmerkelijke essay ”The Abolition of Man” (”De afschaffing van de mens”), geven de nieuwe mogelijkheden van de biotechnologie ons macht over onszelf en over onze eigen natuur. Maar dergelijke macht zal ons altijd doen veranderen in goederen die gefabriceerd zijn. Als we de macht verwerven om erfelijke veranderingen in mensen aan te brengen, worden we machthebbers over de toekomstige generatie.
Daarom is het van levensbelang dat we een serieuze nationale discussie aangaan om een goede beoordeling van deze vragen en hun antwoorden te krijgen. Zodat onze democratische instellingen in staat zullen zijn om verstandige keuzes te maken, omdat hierdoor de publieke beleidslijnen voor de toekomst worden getrokken.
Voorstel
We zijn groot voorstander van biotechnologische toepassingen die leiden tot de genezing van ziekten en handicaps. We zijn enthousiast over het veelbelovende onderzoek aan stamcellen van volwassen donoren en andere ethisch verantwoorde onderzoeksmogelijkheden. We zien dat overal ter wereld andere autoriteiten begonnen zijn ethische richtlijnen op te stellen waarbinnen biotechnologie kan floreren. We merken op dat Duitsland, dat vanwege zijn Nazi-verleden heel gevoelig is voor onethische wetenschap en gezondheidszorg, wetten heeft uitgevaardigd die alle vormen van kloneren en andere onethische biotechnologische mogelijkheden verbieden. We merken op dat het enige internationale bio-ethische verdrag -de Europese Conventie van Mensenrechten en Biogeneeskunde- alle erfelijke genetische veranderingen verbiedt en dat een amendement ingediend is om alle vormen van kloneren te beletten.
Daarom streven we als eerste dringende stap naar een allesomvattend verbod op alle menselijk kloneren en overerfbare genetische modificatie. Dit is noodzakelijk om de geboorte van een generatie van misvormde mensen (het kloneren van dieren heeft geleid tot enorme fouten) en de vestiging van enorme experimentele embryoboerderijen met miljoenen gekloonde mensen te voorkomen.
We onderstrepen dubbel: álle vormen van het kloneren van mensen moeten worden verboden. Er zijn mensen die beweren dat kloneren toegestaan kan worden als medisch experimenteren, voor zogenaamde therapeutische doeleinden. Het doet er niet toe wat er allemaal aan beloften -die overigens allemaal hypothetisch zijn- in petto zijn. Kloneren is moreel verwerpelijk, aangezien het eigenlijk scheppen en doden van mensen is ten dienste van anderen. Geen enkele geciviliseerde staat zou dergelijke praktijken toe moeten staan. Bovendien: als kloneren voor experimentele doeleinden toegestaan is, hoe kunnen we er dan zeker van zijn dat een gekloonde embryo niet ingebracht zou worden in een baarmoeder? Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft bevestigd dat een dergelijke wet onuitvoerbaar zou zijn.
Beschermen
We willen ook wetgeving die discriminatie op basis van genetische informatie verbiedt. Deze informatie is ’privé-eigendom’ van het individu. We vragen om een uitgebreide herziening van de octrooiwetgeving om de menselijke waardigheid te beschermen tegen het commercieel gebruik van menselijke genen, cellen en ander weefsel. We geloven dat dergelijke initiatieven voor publieke richtlijnen zullen helpen om de voortgang van de ethisch verantwoorde biotechnologie te verzekeren en de beschermwaardigheid van het menselijk leven te garanderen.
We juichen alle medische en wetenschappelijke onderzoeken toe… zolang die gebonden zijn aan morele oprechtheid. De geschiedenis leert dat wanneer die twee gescheiden worden, de grootste rampen voor de mensheid in het verschiet liggen.