Kleine demonstratie tegen Amerikaanse transporten
Een handvol demonstranten protesteert maandagmiddag in de Rotterdamse haven tegen de Amerikaanse transporten via Rotterdam naar de Golfregio. De geringe opkomst vormde een schril contrast met de eerste trein met militair materieel die ’s ochtends begeleid door bewapende Nederlandse militairen arriveerde in de Botlek.
Bij het eindpunt, het terrein van Steinweg Handelsveem nabij Rozenburg, stellen de militaren zich op rond de trein waarop het materieel duidelijk zichtbaar is. Het gaat om jeeps, vrachtwagens en tankwagens. Onderweg laten de bewakers zich telkens zien als de trein vaart mindert bij bijvoorbeeld een kruising.
Nieuwsgierigen verzamelden zich in de loop van de middag vergeefs bij het bedrijf onder de rook van Rozenburg. Om te voorkomen dat buitenstaanders kunnen volgen wat er op het terrein gebeurt, zijn containers neergezet. De aanwezige bewaker met hond onderstreept de boodschap dat toeschouwers niet welkom zijn. De gewapende militair die af en toe tussen de containers door een kijkje neemt, versterkt die indruk alleen maar.
Bij het bedrijf Steinweg houdt een woordvoerder de boot af over de activiteiten op het terrein: „Geen commentaar”. Het eerste transport uit Duitsland is dan al gearriveerd. Volgens railtransportbedrijf Railion rijden er de komende dagen 25 of 26 treinen.
Het zou gaan om ondersteunend materieel als vrachtauto’s, jeeps en tankwagens. Het Amerikaanse commandocentrum in Capelle aan den IJssel, het Military Traffic Management Command (MTMC) kan dit niet bevestigen. De woordvoerder verwijst net als alle andere organisaties naar het ministerie van Defensie. Zij zorgt voor de informatievoorziening.
Het MTMC houdt zich bewust op de achtergrond, want „we doen niet aan politiek”. De woordvoerder typeert het centrum als „het verhuisbedrijf van het Amerikaanse leger”. „We vervoeren elke dag materieel. Auto’s en huisraad van de militairen bijvoorbeeld die voor een bepaalde tijd zijn gelegerd in Europa. Het gaat om 3 miljoen ton per jaar, im- en export.” Wegens de veiligheid, doet hij geen mededelingen over het aantal mensen dat werkt bij het Amerikaanse verkeerscommandocentrum in Europa.
Ook inlichtingen over bijzondere scheepsladingen, die doorgaans bij het gemeentelijk havenbedrijf Rotterdam zijn te krijgen, moeten nu bij Defensie worden gehaald. Een schip met bijvoorbeeld vuurwerk aan boord, moet dat vooraf bij de havenautoriteiten melden. Voor het vervoer van munitie geldt hetzelfde, maar het havenbedrijf verwijst hiervoor nu naar Defensie.
In het Rotterdamse gemeentehuis hult men zich eveneens in stilzwijgen. De gemeente zegt alleen het verzoek van de rijksoverheid te hebben ingewilligd die een beroep deed op de faciliteiten in een zeer beperkt deel van de haven.
Bij overslagbedrijf ECT zijn ze duidelijk. „Wij hebben met die transporten helemaal niets te maken. Het kan logistiek niet eens meer, want we hebben de faciliteten niet meer. Steinweg heeft die overgenomen.” In 1990 vonden voorafgaand aan de Golfoorlog transporten van het Amerikaanse leger naar Saoedi-Arabië plaats bij ECT aan de Rotterdamse Beatrixhaven.