Nieuwe Golf Variant pakezel met een fris uiterlijk

Een facelift bleek voldoende om de Volkswagen Golf Variant van de vorige generatie aansluiting te laten vinden bij het huidige modellenprogramma. Moeilijk was dat niet, omdat de Golf V en de Golf VI veel op elkaar lijken.

Tony Vos
23 October 2009 13:32Gewijzigd op 14 November 2020 08:58
Kopers van een Volkswagen Golf Variant zijn vooral geïnteresseerd in het interieurvolume. Foto Tony Vos
Kopers van een Volkswagen Golf Variant zijn vooral geïnteresseerd in het interieurvolume. Foto Tony Vos

De Golf Variant was al vrij snel verouderd, omdat het model zich een paar jaar geleden als laatste nieuwkomer van de vorige generatie aandiende.De belangrijkste wijzigingen aan de buitenkant zijn aan het front doorgevoerd. De auto bezit koplampen met een donker masker, een zwarte grille en een compleet nieuwe voorbumper, veranderingen die in lijn zijn met de nieuwste Golf hatchback.

Het profiel bleef ongewijzigd en aan de achterkant blijken de wijzigingen miniem. De term opfrisbeurt past dus beter dan facelift.

De veranderingen die Volkswagen in het interieur van de Golf Variant doorvoerde, springen meer in het oog. De auto heeft namelijk het dashboard van de hatchback gekregen, waardoor de Variant naar een hoger niveau wordt getild. Vooral het interieur van de huidige Golf scoort hoog door materiaalgebruik en kwaliteit van afwerking.

Technisch onderging de Golf Variant geen veranderingen. Het is en blijft een goedmoedige, fris ogende pakezel met uitstekende rijeigenschappen voor een brede gebruikersgroep.

Ook motorisch blijkt er weinig nieuws onder de zon. Wel voldoen alle motoren voortaan aan de Euro5-emissienorm, maar dat heeft weinig gevolgen voor de prestaties.

Aan de basis staat de 80 pk 1,4 liter, die behoorlijk aan de auto te trekken heeft. De ‘oude’ 1,6 liter van 102 pk is al duidelijk beter op z’n taken berekend. Dat geldt helemaal voor de twee toppers, de 1.4 TSI met enkele turbo en de 122 pk of dubbele turbo, goed voor 160 pk. Er staan twee diesels op het programma, de nieuwe 1.6 TDI en de al langer bekende 2.0 TDI.

De TSI- en TDI-motoren kunnen worden gekoppeld aan de zeventraps DSG gerobotiseerde versnellingsbak, die volledig automatisch schakelt en zelfs een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik bij de benzineversies. De beide diesels met DSG ontpoppen zich als een goede combinatie.

Nieuw in het programma is de Golf Variant BlueMotion, een extra zuinige uitvoering uitgerust met de 1.6 TDI. Volkswagen paste de motorelektronica van dit model aan, voerde een aantal aerodynamische wijzigingen door en installeerde een start-stopsysteem, waardoor het gemiddelde brandstofverbruik wordt teruggebracht van 4,5 tot 4,2 liter/100 km. Dat vertaalt zich in een CO2-uitstoot van 109 g/km. In Nederland komt dat neer op een A-label en 20 procent bijtelling.

De 1.6 TDI behoudt als BlueMotion zijn vermogen van 105 pk en presteert onveranderd vlot. De prestaties zijn zelfs gelijk aan de 1.6 TDI zonder BlueMotion: een top van 190 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11,9 seconden. Overigens koppelt Volkswagen de BlueMotion niet aan de DSG-bak.

De meeste consumenten gaan voor een fors interieurvolume. De bagageruimte heeft normaal een inhoud van 505 liter en dat groeit naar 1495 liter als de achterbank word neergeklapt.

Vanaf de Comfortline kan ook de rugleuning van de passagiersstoel voorover geklapt worden. Daarmee neemt het volume verder toe en kunnen extra lange voorwerpen worden meegenomen.

De Golf Variant is er in veel varianten. De reeks begint bij de 1.4 Trendline, die 21.350 euro kost. De 122 pk TSI heeft een vanafprijs van 23.750 euro en de Comfortline start als 1.6 bij 24.150 euro. De nieuwe 1.6 TDI BlueMotion staat voor 27.250 euro in de prijslijst en kost evenveel als de Trendline 1.6 TDI, die niet onder 20 procent bijtelling valt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer